Sunday 11 March 2012

Kerjaya Juruterbang


KERJAYA SEBAGAI JURUTERBANG

<!--[if !supportLists]-->1.0              <!--[endif]-->Pengenalan

Industri penerbangan adalah satu industri yang unik dan berdaya maju untuk mendatangkan pulangan kepada negara. Ia juga suatu industri yang strategik dan sensitif kepada isu-isu keselamatan dan kesejahteraan, samada kepada penumpang, pengguna perkhidmatannya, mahupun keselamatan negara amnya. Oleh kerana itu, industri ini dikawal-selia oleh pelbagai peraturan, perundangan dan garis panduan yang ketat, yang sebahagian besarnya perlu diselaraskan dengan keperluan piawaian industri penerbangan antarabangsa. Dengan demikian, tenaga kerja yang terlibat d idalam industri ini, samada juruterbang, jurutera kapal terbang, mekanik mahupun pengawal trafik udara, perlu dilatih dan mendapat kelulusan, sijil serta lesen yang khusus, yang juga diiktiraf secara global.

            Industri penerbangan adalah satu industri yang profesional. Profesional dengan ertikata ianya dikawal-selia secara kendiri (self-regulatory) oleh industri tersebut melalui badan kawalan yang diiktiraf. Badan ini berperanan menetapkan piawaian dan peraturan industri, memperkenalkan dan menguatkuasakan undang-undang berkaitan penerbangan, mengawal kualiti perkhidmatan penerbangan, dan juga mengeluarkan lesen dan sijil kepada mereka yang ingin berkhidmat di dalam industri penerbangan. Bagi industri penerbangan, badan kawal-selia yang dimaksudkan adalah Jabatan Penerbangan Awam (JPA atau DCA). DCA adalah sebuah agensi di bawah Kementerian Pengangkutan yang berperanan menggubal, memperkenal, melaksana dan menguatkuasakan segala perundangan, peraturan dan garis panduan berkaitan  industri penerbangan di negara ini. Semua peraturan, perundangan dan garis panduan ini pula perlulah dipastikan selaras dan menepati piawaian dan kehendak industri antarabangsa agar perkhidmatan penerbangan di Malaysia diiktiraf secara global.

            Berdasarkan faktor sejarah, Malaysia lebih banyak dipengaruhi oleh undang-undang penerbangan British, yang dikendalikan oleh CAA (Civil Aviation Authority of UnitedKingdom) berbanding FAA (Federal Aviation Administration of the United States) di Amerika. CAA kemudiannya menjadi ahli kepada JAA (Joint Aviation Authorities oftheEuropean Union) yang memberi pengiktirafan kepada semua pemegang lesen daripada mana-mana badan gabungannya untuk berkhidmat di dalam industri penerbangan di mana-mana negara Eropah atau yang menerima-pakai persijilan JAA. Oleh kerana DCA Malaysia memakai sistem CAA, maka sijil yang dikeluarkan oleh DCA juga diiktiraf oleh JAA (Ir. Ahmad Jais Alias dan Hj. Ahmad Zahir Mokhtar, 2007).

<!--[if !supportLists]-->2.0              <!--[endif]-->Bidang Tugas Juruterbang

Kerjaya sebagai juruterbang sememangnya glamor tetapi penuh cabaran serta berisiko. Ramai anak muda sama ada lelaki atau perempuan menyimpan azam dan cita-cita untuk bergelar seorang juruterbang. Kerjaya ini menuntut seseorang itu berdepan dengan cabaran dan tidak gentar memandu pesawat di awan biru. Memandu kapal terbang bukan seperti memandu kereta atau kenderaan lain kerana cara pengendalian amat berbeza. Untuk memahirkan diri, seseorang itu perlu menjalani latihan khas di pusat-pusat atau sekolah-sekolah latihan penerbangan sama ada di dalam atau luar negara.

            Juruterbang yang berkemahiran dan terlatih mampu menerbangkan pesawat penumpang dan kargo tanpa mengira sama ada perjalanan itu jauh atau dekat. Tugas para juruterbang bermula selewat-lewatnya satu jam sebelum penerbangan. Mereka akan melaporkan diri dan menerima taklimat dan maklumat tentang setiap penerbangan yang bakal dilakukan. Sebelum penerbangan juruterbang akan menyemak pelan penerbangan berdasarkan keadaan cuaca, suhu, kelajuan angin dan berat pesawat semasa berlepas serta keperluan bahan api di samping memeriksa kelengkapan dan peralatan elektronik. Semasa dalam penerbangan pula, juruterbang akan membuat pemeriksaan rutin terhadap semua sistem yang beroperasi dan menerima serta melaksanakan arahan daripada pengawal lalu lintas udara dari mula hingga akhir penerbangan.

            Keadaan yang paling mencabar ketika bertugas ialah semasa berlepas, pendakian, penurunan dan pendaratan yang mana memerlukan penumpuan penuh setiap juruterbang agar tidak berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini. Selepas mendapat lesen, juruterbang berpeluang memandu pelbagai jenis pesawat seperti Fokker, Airbus, DC-10 dan Boeing. Kerjaya ini sekarang terbuka luas berikutan perkembangan pesat industri penerbangan dalam dan luar negara. Terdapat banyak syarikat penerbangan sama ada di dalam mahupun luar negara yang menyediakan peluang pekerjaan sebagai juruterbang. Dari segi pendapatan pula, kerjaya ini menjanjikan gaji yang cukup lumayan serta ditambah dengan pelbagai insentif lain selaras dengan tugasnya yang cukup mencabar dan berisiko (Mohd. Yahya Mohamed Ariffin, 2005).

3.0       Ciri-Ciri Peribadi Yang Diperlukan Sebagai Juruterbang
1.         Mempunyai minat yang mendalam terhadap kerjaya juruterbang.
2.         Mempunyai keyakinan diri yang tinggi serta berani.
3.         Komitmen yang tinggi serta minat yang mendalam di bidang ini.
4.         Boleh berkomunikasi dengan baik.
5.         Menguasai bahasa Melayu dan Inggeris dengan baik
6.         Menguasai mata pelajaran sains, matematik dan fizik.
7.         Berumur di antara 18 hingga 24 tahun.
8.         Mempunyai rekod kesihatan yang baik dari segi fizikal dan mental.
9.         Mempunyai pendengaran dan penglihatan yang baik (penglihatan 6/6   tanpa          bantuan optik dan tidak buta warna).
10.       Ketinggian minimum tidak kurang daripada 160 cm (5 kaki 4 inci).
11        Sanggup bekerja di luar stesen dalam tempoh masa singkat atau lama.
(Mohd. Yahya Mohamed Ariffin, 2005).


<!--[if !supportLists]-->4.0  <!--[endif]-->Tempat Mengikuti Latihan Penerbangan

Terdapat banyak sekolah latihan penerbangan di dalam atau luar negara. Di antara sekolah latihan penerbangan tempatan termasuklah MAS, Malaysian Flying Academy dan Mofaz Air Flying Academy. Di luar negara pula terdapat sekolah latihan penerbangan seperti di Australia, Filipina, United Kingdom dan Amerika Syarikat. Semasa berada di sekolah latihan, peserta akan mengikuti latihan penerbangan secara teori dan praktikal dalam tempoh yang ditetapkan. Selepas mengikuti latihan dengan jayanya anda akan memperoleh lesen penerbangan yang melayakkan anda sebagai juruterbang (Mohd. Yahya Mohamed Ariffin, 2005).

<!--[if !supportLists]-->5.0  <!--[endif]-->Syarat Mengikuti Latihan Penerbangan

Pelajar yang berminat untuk mengikuti latihan penerbangan perlu lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan mendapat kepujian Bahasa Melayu dan sekurang-kurangnya C4 dalam Matematik, Fizik dan Bahasa Inggeris. Kelayakan yang baik dalam mata pelajaran sains akan diberi keutamaan. Pemegang ijazah yang tergolong dalam kumpulan umur 18 hingga 24 tahun dan memenuhi kelayakan yang diperlukan adalah dipelawa untuk memohon. Untuk menjadi seorang juruterbang pesawat penumpang atau kargo, anda perlu lulus latihan penerbangan dari institut atau sekolah penerbangan yang diiktiraf dalam dan luar negara (Mohd. Yahya Mohamed Ariffin, 2005).










6.0       Skim Perkhidmatan

KLASIFIKASI                                  : PERKHIDMATAN PENGANGKUTAN

KUMPULAN PERKHIDMATAN   : PENGURUSAN DAN PROFESIONAL

SKIM PERKHIDMATAN                : JURUTERBANG/PEMERIKSA                                                                                          JURUTERBANG


Gred

Jadual Gaji


Gred A3

P1T1
P2T1
P3T1

$1161
$1230
$1302

P1T24
P2T24
P3T24

$3031
$3222
$3428


Gred A2


P1T1
P2T1
P3T1

$3040
$3195
$3356

P1T6
P2T6
P3T6

$3785
$3970
$4161


Gred A1


P1T1
P2T1
P3T1

$3634
$3789
$3968

P1T6
P2T6
P3T6

$4443
$4649
$4863



<!--[if !supportLists]-->6.1  <!--[endif]-->      Syarat Lantikan

Calon-calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:-
a) Terdiri daripada warganegara

b) Berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan;

c) (i) Lesen Juruterbang Perdagangan dan Instrument Rating yang diiktiraf oleh Kerajaan    serta mempunyai sekurang-kurangnya 1000 jam pengalaman penerbangan sebagai "Pilot in Command".
(Gaji permulaan ialah pada Gred A3: P1T4); ATAU

 (ii) Kategori C - Captain Transport Aircraft dengan mempunyai pengalaman        penerbangan 1,500 jam dari Tentera Udara DiRaja Malaysia dan Instrument Rating yang diiktiraf oleh Kerajaan atau kelayakan yang diiktiraf oleh Kerajaan.
(Gaji permulaan ialah pada Gred A3 : P1T4);  DAN

d) Lulus Bahasa Malaysia (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan. Calon-calon hendaklah juga berkebolehan bertutur, membaca dan menulis dalam Bahasa Inggeris dengan memuaskan.

<!--[if !supportLists]-->6.2  <!--[endif]-->      Penetapan Gaji Permulaan

Gaji permulaan yang lebih tinggi atas P1 Gred A3 boleh ditetapkan oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan berasaskan kepada pengalaman kerja atau kepakaran berkaitan, mana berkenaan.

<!--[if !supportLists]-->6.3  <!--[endif]-->      Tempoh Percubaan

Juruterbang/Pemeriksa Juruterbang Gred A3 yang dilantik adalah dikehendaki berkhidmat dalam tempoh percubaan selama 3 tahun.

<!--[if !supportLists]-->6.4  <!--[endif]-->      Latihan

Juruterbang/Pemeriksa Juruterbang boleh dikehendaki mengikuti kursus latihan yang ditetapkan oleh Ketua Jabatan/Perkhidmatan yang berkenaan (http:// www .eghrmis. gov.my /wp_content2/pekeliling / PP91 / PP91Bil09/PP91Bil09Ms71.html).

7.0       Bayaran Insentif Juruterbang
Rujukan :       JPA (S) 215/8/2-1 Klt.2(38) bertarikh 25 Mac 1996
                                    Syarat dan Kadar :    
Syarat :       Dibayar kepada Juruterbang di Jabatan Penerbangan Awam
Kadar:

Jawatan dan Bidang Tugas
Kadar Sebulan (RM)
a. Juruterbang Penguji Pesawat Udara
3000.00
b. Juruterbang yang mempunyai Airline Transport Licence
5000.00
c. Juruterbang yang mempunyai Commercial Pilot Licence / Instrument
3500.00:            










Agensi Terlibat :        Jabatan Penerbangan Awam, Kementerian Pengangkutan



8.0       Lesen Penerbangan

Terdapat tiga bentuk lesen penerbangan.
1. ‘Private Pilot Licence’ (PPL). Lesen ini diambil oleh individu yang mempunyai hobi membawa pesawat. Mereka tidak dibolehkan membawa penumpang.

2. ‘Commercial Pilot licence’ (CPL). Untuk mendapatkan lesen ini, individu berkenaan harus mengambil tiga kertas peperiksaan yang ditetapkan oleh Jabatan Penerbangan Awam (DCA).

3. ‘Airline Transport Pilot Licence’ (ATPL). Untuk memperoleh lesen ATPL ini bakal juruterbang perlu melengkapkan penerbangannya sebanyak 1500 jam dengan menggunakan lesen CPL serta menduduki enam lagi kertas peperiksaan (Norhayati Hj. Ramlee, 2002).

9.0       Jenis Pesawat

Jenis pesawat adalah seperti berikut:
<!--[if !supportLists]-->1.      <!--[endif]-->Twin Otter yang boleh memuatkan 12 orang penumpang.
<!--[if !supportLists]-->2.      <!--[endif]-->Fokker 50 yang boleh membawa 50 orang penumpang.
<!--[if !supportLists]-->3.      <!--[endif]-->Boeing 737 boleh memuatkan  hingga 400 orang penumpang.
<!--[if !supportLists]-->4.      <!--[endif]-->Air Bus 330.
<!--[if !supportLists]-->5.      <!--[endif]-->Boeing 777.
<!--[if !supportLists]-->6.      <!--[endif]-->Boeing 747
(Norhayati Hj. Ramlee, 2002).

10.0     Kenaikan Pangkat

Untuk membolehkan “First Officer’ menjawat jawatan Kapten, juruterbang harus melengkapkan jumlah jam penerbangan yang telah ditetapkan untuk setiap pesawat yang dibawa secara bergilir dengan Kapten. Selain daripada itu, untuk mendapatkan pangkat kapten, turut bergantung kepada kekosongan yang ada.
Untuk membolehkan seorang ‘First Officer’ dan Kapten membawa pesawat yang berlainan jenis pula, mereka perlu mempelajari secara terperinci tentang pesawat tersebut (Norhayati Hj. Ramlee, 2002).

<!--[if !supportLists]-->11.0<!--[endif]-->     Institusi-Institusi Latihan Juruterbang

11.1     Akademi Penerbangan Malaysia atau Malaysian Flying Academy (MFA)

11.1.1  Latar Belakang Akademi Penerbangan Malaysia

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Akademi Penerbangan Malaysia merupakan akdemi yang pertama yang telah ditubuhkan di Malaysia dan juga di Asia Timur. Akademi ini terletak di Batu Berendam, Melaka.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Selain faktor jarak di antara Kuala Lumpur dan Melaka yang hanya mengambil masa dua jam perjalanan, faktor cuaca yang baik sepanjang tahun dengan suhu di antara 28-32 darjah celsius dan mempunyai ruang angkasa yang luas telah menjadikan Mukim Batu Berendam, Melaka sebagai lokasi terbaik bagi penempatan Akademi Penerbangan Malaysia.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Cuaca memainkan  peranan yang penting kerana pelajar perlu menjalani latihan penerbangan sehingga mencukupi jumlah jam yang diwajibkan.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Menurut Pengetua atau Pengurus Besar MFA, Gp. Kapt.M.Kashav, akademi ini ditubuhkan berdasarkan panduan yang disediakan oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO).

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Manakala, kaedah latihan diluluskan oleh Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) berdasarkan ciri-ciri yang ditetapkan oleh Pihak Berkuasa Penerbangan Awam United Kingdom (CAA). Sementara itu, para pelajar sentiasa diberi peperiksaan yang akan disediakan oleh pihak DCA dan juga UKCAA.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Peranan utama MFA adalah untuk memberikan pengetahuan dan latihan dalam melahirkan juruterbang yang profesional bagi mengisi kekosongan syarikat penerbangan dalam negara mahupun luar negara.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Latihan penerbangan menggunakan pasawat ringan satu enjin dan enjin berkembar, landasan asphalt, kawalan trafik udara yang lengkap, dan perkhidmatan lapangan terbang yang canggih.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->MFA juga mempunyai sebuah pesawat Single Piston-Engined Piper Tomahawk, 12 buah pesawat Single Piston-engined Piper Warriors, dan empat buah pesawat Twin Piston-engined Piper Seneca III.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->MFA berjaya melahirkan juruterbang bagi syarikat penerbangan utama di dunia seperti Singapore, Airlines, Silk Air, Air Mauritius, Polis Diraja Malaysia, dan Polis Hong Kong (Norhayati Hj. Ramlee, 2002).

<!--[if !supportLists]-->11.1.2    <!--[endif]-->Syarat-Syarat Untuk Mengikuti Latihan Penerbangan di MFA

            Mereka yang berminat untuk mengikuti latihan penerbangan di MFA, perlu mengambil kursus pemulaan, Lesen Juruterbang Komersial (Commercial Pilot’s Licence - CPL). Kursus selama 14 bulan ini membabitkan latihan penerbangan selama 200 jam dengan 700 jam pelajaran teori. Jika berjaya menamatkan kursus ini, pelatih akan mendapat CPL beserta Instument Rating (IR) yang membolehkan mereka membawa pesawat ringan Piper Seneca III.

            Bagi melayakkan diri mengikuti kursus ini, pemohon mesti lulus pemeriksaan perubatan Kelas sebagaimana yang ditetapkan oleh DCA. Pemohon juga dikehendaki mahir dalam bahasa Inggeris kerana pembelajarannya seratus peratus dalam bahasa tersebut.



Untuk mengikuti kursus CPL ini, pemohon mesti sekurang-kurangnya berumur 18 tahun pada masa ujian penerbangan terakhir dijalankan. Di samping itu, mereka mesti mempunyai Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan kepujian dalam bahasa Inggeris, Matematik, dan Sains. Selain itu, pemohon yang memiliki Sijil Am Pelajaran ‘O’ Level, atau sijil lain yang setaraf dengan SPM dan lulus dalam lima mata pelajaran termasuk bahasa Inggeris, Matematik, dan Sains boleh diterima (Norhayati Hj. Ramlee, 2002).

11.1.3  Tahap Temu Duga dan Latihan di MFA
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Setelah pemohonan untuk belajar di MFA diterima, pelatih harus melalui tiga tahap sesi temu duga.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Kegagalan dalam mana-mana peringkat akan menyebabkan peluang untuk mengikuti latihan penerbangan tidak tercapai.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Tahap pertama ialah ujian ‘Psyco Motor’ iaitu kordinasi antara mata, tangan, dan kaki. Tahap kedua ialah ‘Aptitude’ dan tahap ketiga ialah ‘Oral Interview’.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Setelah melepasi ketiga-tiga tahap tersebut, pelajar akan ditempatkan di MFA, untuk mengikuti latihan penerbangan selama 14 bulan.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Latihan-latihan yang perlu dijalani oleh pelatih di MFA:-
<!--[if !supportLists]-->1)      <!--[endif]-->Latihan menerbangkan pesawat satu enjin selama 165 jam. Pesawat ini mempunyai empat tempat duduk.
<!--[if !supportLists]-->2)      <!--[endif]-->Latihan menerbangkan pesawat dua enjin selama 35 jam. Pesawat ini mempunyai enam tempat duduk.
<!--[if !supportLists]-->3)      <!--[endif]-->Latihan secara “visual”. Latihan ini memerlukan pelatih berhubung dengan menara kawalan dan menerbangkan pesawat mengikut peta yang diberikan untuk mencari tempat atau lokasi yang telah ditetapkan
<!--[if !supportLists]-->4)      <!--[endif]-->Latihan Peralatan Penerbangan (Instument Flying) yang dilakukan di dalam pesawat dua enjin. Latihan ini tidak memerlukan pelatih melihat atau nampak daratan, kerana penerbangan yang dibuat berpandukan pada isyarat radio.
<!--[if !supportLists]-->5)      <!--[endif]-->Latihan secara praktikal dan teori dilakukan berselang hari. Latihan secara teori (ground school) meliputi subjek Undang-Undang Udara, Peraturan Pesawat, Enjin Kapal Terbang, Elektrik dan segala-gala mengenai pesawat tersebut.

MFA turut menawarkan kursus 12 minggu kepada juruterbang yang ingin mendapat Lesen Juruterbang Pesawat Persendirian (Private Pilot’s Licence - PPL). Kursus ini boleh diikuti secara sepenuh masa dan juga separuh masa (Norhayati Hj. Ramlee, 2002).

<!--[if !supportLists]-->11.1.4    <!--[endif]-->Kursus Lanjutan Di  MFA

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Bagi kursus lanjutan, MFA menawarkan Kursus Airline Transport Pilot’s (ATPL)Kursus ini membabitkan enam minggu pelajaran dasar, sebelum pelatih mengambil peperiksaan ATPL United Kingdom yang dijalankan oleh DCA di Kuala Lumpur.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Selain itu, MFA menawarkan kursus Asistant Flying Instructor Rating (AFI). Kursus ini mengambil masa enam minggu dan dibuka kepada juruterbang yang mempunyai CPI dengan IMC atau IR yang sah bagi tempoh sekurang-kurangnya tiga bulan.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Kursus tersebut menyediakan latihan dasar dan penerbangan di bawah penyeliaan pengajar berpengalaman. Bagi kursus AFI ini, pemohon mesti mencatatkan 150 jam penerbangan sebagai juruterbang kanan (pilot in command) sesebuah kapal terbang. Pemohon juga diwajibkan lulus peperiksaan prakemasukan (pre-entry) dan ujian penerbangan yang dijalankan oleh pemeriksa daripada DCA (Norhayati Hj. Ramlee, 2002).





11.1.5  Kemudahan Di MFA

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->MFA menyediakan kemudahan yang sungguh selesa bagi para pelajarnya.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Akademi ini mempunyai lima buah blok asrama dengan jumlah 73 bilik yang berhawa dingin.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Terdapat dewan makan, surau, kemudahan sukan, dan rekreasi bagi pelajar yang menumpukan sepenuh masa terhadap pengajian mereka.

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Kemudahan lain ialah bilik kuliah yang boleh memuatkan 20 pelajar, bilik penerangan, dan bilik rehat selain mempunyai ruangan latihan bagi juruterbang (cockpit) Frasca 142 bagi latihan dan prosedur penerbangan asas.

Menerusi pembiayaan penaja seperti MARA atau Sistem Penerbangan Malaysia (MAS), lepasan sekolah boleh menyertai Malaysian Flying Academy (MFA). MFA diiktiraf oleh Singapura dan jabatan penerbangan tertentu selain daripada syarikat penerbangan tempatan (Norhayati Hj. Ramlee,2002).

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

11.2    Asia Pacific Flight Training (APFT)
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Asia Pacific Flight Training (APFT), bertempat di Pengkalan Chepa, Kelantan, yang merupakan sekolah latihan juruterbang bertaraf dunia yang menyediakan kursus berkenaan dengan didokongi 14 jurulatih berpengalaman dan berkemahiran tinggi.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Pengurus Besar merangkap Pengetua APFT ialah Mejar (B) Mohd Khalid Ali, 56, yang berpengalaman luas dalam pengurusan operasi, penerbangan korporat dan memiliki lesen Juruterbang Pengangkut Udara (ATPL).
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Pelatih dikenakan yuran pengajian RM190,000 merangkumi semua kelengkapan sepanjang pembelajaran, termasuk yuran semester, pakaian, tempat tinggal dan makanan di samping buku rujukan.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Pelatih didedahkan kepada lima subjek asas memandu pesawat bagi memastikan mereka melepasi beberapa peperiksaan sukar sebelum layak mendapat lesen juruterbang yang diiktiraf Jabatan Penerbangan Awam (DCA).
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Antara mata pelajaran itu adalah meteorologi dan navigation, yang menjadi nadi penting juruterbang, selain mempelajari kemahiran mengendali set perhubungan.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Sepanjang 15 bulan pengajian dengan 165 jam latihan memandu pesawat satu enjin dan 35 jam mengendali pesawat dua enjin, pelatih perlu membuktikan mereka mampu menjadi juruterbang yang cekap dan berdisiplin.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Setiap pelatih dikehendaki menghabiskan tempoh pengajian dengan sekurang-kurangnya 42 jam hingga 45 jam latihan penerbangan sebelum layak mendapatkan Lesen Juruterbang Persendirian (PPL) yang dikeluarkan DCA.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->Setiap pelatih di sini mempunyai jaminan kerjaya sebagai juruterbang bertaraf antarabangsa sama ada dengan Penerbangan Malaysia (MAS) atau syarikat penerbangan lain di dunia (Betty Subaryati, 2007).
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->
12.0    Organisasi Latihan Penerbangan Dan Kelab Penerbangan

Aviation Flying Training Organization


S/N

Organisation


Adress

Tel

Fax

1.

Malaysia Flying Academy
Sdn. Bhd

No. 101, Lot 3224,
Mukim Batu Berendam,
75350 Melaka.
(PPL/A, CPL/A, IR, AFI & FI)
Web site


06-3174026

06-3174362

2.

Integrated Training & Services

Lot 38021,
Jalan Lapangan Terbang,
31350 Ipoh,
PERAK
(PPL/A/H, AFI & CPL/H)


05-3135696

05-3136436

3.

H.M.Aerospace Sdn. Bhd.

No 49, The boulevard,
Mid Valley City,
Lingkaran Syed Putera,
60200 Kuala Lumpur. (HQ)
Singgahsana, Jalan Kuala Muda
Mukim Padang Mat Sirat
07100 Langkawi
Kedah Darul Aman
(PPL/A, CPL/A, IR &AFI)


03-27305099
04-9532000

03-27305010
04-9532001

4.

Asia Pacific Flight Training

Suite 50-5-5, Level 5
Wisma UOA Damansara
50 Jalan Dungun
50490 Kuala Lumpur
Sultan Ismail Petra Airport
Pengkalan Chepa
16100 Kota Baharu
Kelantan
Website: www.asiapacificflighttraining.com

603-20923177
609-7738722

603-20939218
609-7738891













Flying Clubs


1.

Kelab Penerbangan
4B Malaysia


Hangar KP4B, Lpgn Terbang Batu Berendam

06-3176717

06-3176717

2.

Kelab Penerbangan Sabah


Old Airport Terminal, International Airport, Post Office Box 10747, K.K.

088-55049/
219406

088-219626

3.

Kelab Penerbangan Tanjong


13 Floor, Off Blk. , Sheraton Hotel, 3 Jln. Larut 10050

04-2272888

04-2284018

4.

Kelab Rekreasi Udara Langkawi


Langkawi International Airport, Pdg Mat Sirat
Langkawi, Kedah


04-9552191

04-9552195

5.

Sarawak Flying Club

North Pan Hangar, Kuching International Airport, 92357 Kuching, Sarawak


082-463103

082-574892

6.

Subang Flying Club

Terminal 3, Sultan Abdul Aziz Salahuddin Airport, Jln. Lpgn Terbang SAAS,
47200 Subang, Selangor


03-78469134

03-78472135

7.

Elite Flying Club

Depature Hall, Terminal 3, Lpgn Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, 47200 Subang, Selangor


03-78591466

03-78591290

8.

ESB Flying Club

No. 22C, 3rd. Floor,
Jln. SS 19/1D,
47500 Subang Jaya, Selangor

03-78464733
03-78464745

9.

FAS Udara Flying Club

113A, Block A, Kelana Busines Centre, SS 7/2,
47301 Petaling Jaya, Selangor.
03-78052895
03-78052817

10.

FRAS Flying Club

Cargo Complex, Sultan Ismail International Airport,
81250 Senai, Johor

019-7252843

07-5995290




11.

Royal Selangor Flying Club

Old Airport Road,
50460 Kuala Lumpur
P.O. Box 11769,
50756 K. Lumpur


03-21411934

03-21411982

12.

Terengganu Flying Club

Tkt. 1, Lot PT 17693-K, Tmn. Semarak,
21200 K. Trengganu, Trengganu


09-6664750

09-6664750

13.

Johor Flying Club

Cargo Apron, Sultan Ismail International Airport,
Senai


07-5991255

07-5990355

14.

Kedah Flying Club

Lpgn Terbang Sultan Abdul Halim (Rumah Kelab)
Kepala Batas


04-7145051

04-7142381

15.

Kelab Aero Perak


Jalan Lapangan Terbang,
Ipoh, Perak


05-3127359

05-3127359



13.0     Penutup

            Kerjaya sebagai juruterbang memang terbuka luas, berikutan perkembangan pesat industri penerbangan dari dalam dan luar negara. Terdapat banyak syarikat penerbangan, sama ada di dalam mahupun luar negara yang menyediakan peluang pekerjaan ini.
           
            Dari segi pendapatan, kerjaya ini menjanjikan gaji yang cukup lumayan serta ditambah dengan pelbagai insentif lain, selaras dengan tugasnya yang cukup mencabar dan berisiko. Kerjaya dalam bidang ini manjanjikan masa depan yang cerah.

319 comments:

  1. Salam...

    Ada Jawatan Kosong juruterbang sedang dibuka... Sila layari

    fb.com/quasararmada

    dengan segera... (30 orang diperlukan!!!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak nak komen apa-apa,,,cuma nak tanya betul ke kalau mandi pakai sabun carrie junior gajah monyet kuda datang mandi sekali???...

      Delete
    2. Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang ibu tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:0852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya
      KLIK-> BOCORAN TOTO 2D 3D 4D 5D 6D

      Delete
  2. macam mna klau tak ambil mata pelajaran fizik boleh kah masuk pilot?? :p

    ReplyDelete
  3. Terima kasih . Maklumat sangat berguna untuk saya . Boleh saya tanya ? macam mana kalau kita ambil pengajian bukan selepas spm . Maksudnya , saya nak berkerja dulu untuk kumpul duit untuk yuran dan membuat tawaran dalam lingkungan umur melebihi 19 ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. info kt sini mmg bgus..kalau nk apply masa umur brapa2 pn blh,jnji dh hbis SPM..

      Delete
  4. assalamualaikum, tuan boleh bagi tips lulus semua written test by dca/ICAO ketika di ground school. bagaimana nak lulus subject meteorology, navigation, ICAO english, basic aircraft knowledge. etc

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry mencelah..tips untuk lulus - banyakkan tanya dari senior,kwn2 atau instructor,jgn malu
      -byk buat latihan (question bank)
      - faham theory dan basic dgn baik
      kalau ada soalan lg tnya la kat naimkhamsul@yahoo.com,kalau blh tolong sy tolong :)

      Delete
  5. Salam .Saya seorang pelajar jurusan Pengurusan Pelancongan di Politeknik dan masih belajar .Saya bercadang nak menyambung minat saya dalam bidang penerbangan .Jadi bagaimana ? tetapi saya perlu menghabiskan pengajian saya disini .Terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry mencelah..sy suggest dah habis study nnti,try apply..xslh belajar byk bnda

      Delete
  6. To apply so easy but to pay...sure not easy

    ReplyDelete
  7. Salam, saya benar-benar ingin menjadi seorang juruterbang. Segala benda saya dah usahakan, akhirnya saya telah menerima surat persetujuan dari DCA. Tetapi, ada pula yang kata pilot sekarang tiada kerja dan tiada pinjaman. Jika saya buat pinjaman bank, dan saya tiada jaminan kerja saya akan muflis. Saya minta nasihat dari sesiapa saja yang ingin membantu. Terima kasih semua :)

    ReplyDelete
  8. salam..holder PPL mmg xleh bwk penumpang langsung ek? so jz bleh fly sorg2 la yer? brape anggaran kos utk PL ni yer?

    ReplyDelete
  9. saya tak ambil fizik dekat sekolah tapi saya nak jadi juruterbang , ilmu fizik buleh belajar baru ke

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum.. saya sangat berminat dengan kerjaya sebagai seorang pilot, tetapi x ambil subjek fizik masa SPM? Boleh tak saya mohon?

    ReplyDelete
  11. Salam,saya teringin sangat untuk menjadi seorang juruterbang sejak kecil lagi.Malangnya sekarang ketinngian saya adalah 144.5cm.Saya berumur 14 tahun dan memang sejak sekolah rendah lagi saya mahu menjadi seorang juruterbang kerana setiap kali saya naik kapalterbang,saya berasa seolah-olah saya sendiri yang memandunya,saya tidak gentar dan saya tidak fobia akan ketinggian.Bolehkah awak membantu saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. menipu. naik kapal terbang pon tak pernah. dah la pendek . bawak kapcai bole lah musibat

      Delete
    2. org pompuan jgn ler nk mendahului org lelaki...nk bwk kapal terbang...klu kerjaya nnti..ade ker pilot org pompuan...yakin ke penumpang naik nnti..dkt jalan raya pon org pompuan bwk keta..kelam kabut..fikir2 lh sendiri....

      Delete
    3. Stop being a judgemental. It is 2016 and still nak berfikiran kampung. Grow up.

      Delete
    4. Stop being a judgemental. It is 2016 and still nak berfikiran kampung. Grow up.

      Delete
    5. sekarang dah ramai pilot wanita, malaysia pun dah ada , jet fighter pun dah lama malaysia ada pilot wanita , kalau dah minat usaha la dik , ketepikan kritikan negetif.

      Delete
  12. saya nak sangat jadi juruterbang . that is my ambition . saya form 4 sekarang . fizik kena lulus sekurang-kurangnya B+ eh . betul ke ? .so kalau B- tak dapat eh ?

    ReplyDelete
  13. saya nak sangat jadi juruterbang . that is my ambition . saya form 4 sekarang . fizik kena lulus sekurang-kurangnya B+ eh . betul ke ? .so kalau B- tak dapat eh ?

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum.
    1) Saya nk tanya kalau kita tak ambil subjek fizik takpe ke ?
    2) BI kena lulus setakat mana ? C / B boleh ke ?
    3) Boleh dapat mana-mana pinjaman tak ?

    ReplyDelete
  15. sekarang niee sye form 3 . sye dri darjah 4 berminat nak jadi pilot smpai laa sekarng . kalau saya tk dpt msuk kelas sain smeada sye boleh jd pilot or nk kne masuk kelas sain jugak ??

    ReplyDelete
  16. salam.saya pelajar mrsm..adakah MARA ada memberikan tajaan dalam bidang ini ?

    ReplyDelete
  17. salam,, kalau nak masuk MFA / HM Aerospace, yuran dia brapa?? sama ek??..

    ReplyDelete
  18. klu nk msk aerospace ape kelayakn yg perlu

    ReplyDelete
  19. macam mane saye nak masuk akedemi penerbangan??

    ReplyDelete
  20. salam.saya nak tau macammana nak apply kerja aircraft technician?plz info me at lienaza77@yahoo.com

    ReplyDelete
  21. ingin bertnya...mcm mna untuk memohon institut aero ni bagi lepasan Spm aliran sains teknikal??Rsault kelayakan memohon berapa??secara borang or online untk memohon??? dn mcm
    pembiayaan boleh mohon schoolrshp ke??pls rsult dh kluar xtau nk mohon mcm mne

    ReplyDelete
  22. ingin bertnya...mcm mna untuk memohon institut aero ni bagi lepasan Spm aliran sains teknikal??Rsault kelayakan memohon berapa??secara borang or online untk memohon??? dn mcm
    pembiayaan boleh mohon schoolrshp ke??pls rsult dh kluar xtau nk mohon mcm mne

    ReplyDelete
  23. assalamualaikum .. sy skrg form5 ..sy tiada masalah dlm subjek fizik dan math ... dan sy bercita-cita utk menjadi juruterbang tp tinggi sy 150cm .. boleh tak nnt lepas spm sy nk mohon ?? agak2 dgn ktinggiansy 150cm boleh terima ke ?

    ReplyDelete
  24. lepas spm boleh apply ker? bkn ker nak ambi ijazah sarjana dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  25. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  26. Salam..Nak tanya..kalau kita dah ade degree local universiti...boleh ke nak apply lesen CPL ni atau lesen yang sewaktu dengannya..bagaimana pula dengan yuran keseluruhannya?

    ReplyDelete
  27. Replies
    1. usaha la bodoh. tulis kt sini sape nk layan.. pantat la lu ni

      Delete
    2. kepala bapak ko bodoh..siall punya orang..bahasa tue jaga sikit..mak ayah tak ajar kot..aku mencarut sbb geram dgn bahasa ko bodoh

      Delete
  28. adakah seseorang yang memakai cermin mata dan mengalami rabun jauh ,boleh menjadi seorang juru terbang ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau sedar la diri kau tu.. jadi cikgu bolela

      Delete
    2. tak boleh rasenye akak sebab pilot ni ade hadnye tahap kerabunan tu

      Delete
    3. tak boleh rasenye akak sebab pilot ni ade hadnye tahap kerabunan tu

      Delete
  29. Mcm Mna Pula Bagi Plajar Yg X Ambik M/P Fizik?

    ReplyDelete
  30. As Salam ,
    Saya nak tnya berapa kos detail lengkap untuk sertai kursus ni?
    kalau tahu tolong reply . tq

    ReplyDelete
  31. As Salam ,
    Saya nak tnya berapa kos detail lengkap untuk sertai kursus ni?
    kalau tahu tolong reply . tq

    ReplyDelete
  32. Im amira from penang and im gonna sit for my spm this year . im too attracted with this course and would love to further my studies in mfa . what should i do for me to be able joining this academy after my spm ?

    ReplyDelete
  33. Im amira from penang and im gonna sit for my spm this year . im too attracted with this course and would love to further my studies in mfa . what should i do for me to be able joining this academy after my spm ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. How to join the malaysian flying academy

      Delete
  34. hai...sya nk sangat jdi seorng pilot...

    sya brumur 14 thun skrng...

    ketinggian 162 cm...

    tpi...kalau SPM nnti...maths,bi.bm.sains.fizik,...gred yg pling kurang pun apa yaaa untuk jdi pilot???plz reply...cause i want to be a pilot so much...tq...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodoh..nk jd pilot tp tak reti baca..baca la kt atas tu cibai.

      Delete
    2. atleast you got credit in english,mathematics and a science subject.Also you must proficient in english language

      Delete
    3. if you dont mind, think carefully about the fees. it's no joke that aviation courses spend lots of money

      Delete
  35. Tak nak komen apa-apa,,,cuma nak tanya betul ke kalau mandi pakai sabun carrie junior gajah monyet kuda datang mandi sekali???...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul,harimau pun datang , dia datang patahkan leher kau

      Delete
  36. Saya bercita cita besar untuk menjadi seorang juruterbang .. bagaimana kalau saya masuk sekolah kolaj vokasional dan ambil bidang pelancongan.. boleh kah saya momohon untuk menjadi seorang juruterbang .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ofcourse you can. everyone can be a pilot but you have to pass all the tests

      Delete
  37. disini saya nak share pd sape2 yg nak tambah side income.. nak tak kalau kita cuba n usahakan untuk dptkan income RM900 sehari?? Free Register. .Tiada apa2 bayaran dikenakan.. (kalau rasa program ni menipu, anda tak rugi apa2 pun. Sbb tak kluar modal langsung pun).
    Tak perlu jumpa org. Tak perlu jual barang. Anda buka link di bawah yg sy bg.. dan Register je. Anda terus dpt USD25x4.2 =RM105.. 
    Lepas tu anda dapat link sendiri dan copy ayt sy ni.. postkan pd kawan2 fb ke. Twitter ke dan sebagainya.. 
    Setiap yg buka link anda , anda akn terima USD10x4.2=RM42. Mudah sungguhkan.!!
    Anda boleh pilih samaada duit masuk ke Acc bank atau Cek dipos ke alamat rumah anda. Ramai yg dh Register sbb apa?? Sebab free dan dpt income. Klik link ni klu nak cuba2 buat duit dgn tanpa kos (FREE) tak salah mencuba tp klu x cuba kita yg rugi.
    Blh msuk link tu dulu..bace arahan.. Xmakan duit or pa pe pun... Klau rase nak join .. Baru klik register[微笑]. http://jobrize.com/index.php?ref=745446

    ReplyDelete
  38. sape nk belajar jdi juru terbang bole...tpi kene pikir kerjaya mse akn dtng...dgr mmg syok....tpi tk bole tandingi juruterbang perang dunia 1 dn 2..pilot war..mmg berani dn cekap...terutama nazi war..zamn tu tk kira akademik pon jnji berani brjuang....yg nk apply ni klu org pompuan nk berkerjaya fikir ler dlu...ape ada pilot women ker...jgn rase nk syok sendiri jer belajr....pikir kerjaya ler..

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa masalah kau ni , dia nak jadi pilot biasa je kau dh sampai war dh kenapa ? And what is wrong with the existence of woman pilot ? Ada ke dia tulis dia nak pilot lelaki je ? Takde kan , kau janganlah nak kecoh sangat pasal minat orang . dah dia minat kau pula nak kecoh hadoh serabut

      Delete
    2. ramai wanita jadi pilot , mak we aku pun pilot, pilot tentera lagi ,aku pun pilot , asal pandai bagi masa komitmen keluarga saling mempercayai , atau kamu ingat susah nak dapat kerja ? kerana dia wanita? kalau nak comitment lebih dalam kerja , ambil lah wanita

      Delete
  39. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  40. ASSALAMUALAIKUM .

    SAYA NAK BERTANYA , SAYA BERUMUR 16 TAHUN DAN SEKARANG BERADA DALAM KELAS SAINS TULEN ( SCIENCE STREAM )

    SEMUA SUBJEK REQUIREMENT SAYA ADA , FIZIK MATH BI , TAPI SAYA TAK ADA SAINS , SAYA ADA BIO SHJ.

    BOLEHKAH ? DENGAN SUBJEK BIO TERSEBUT ? ATAU MEMANG MEMERLUKAN SUBJEK SAINS ?



    Terimakasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. by the way, if i am not mistaken, you must got 5 credits including english , mathematics and a science subject either physics/chemistry/biology/science. are you got it? plus you must proficient in english language

      Delete
    2. if you don't mind, please think carefully about the course fee. most of aviation courses spend lots of money and i will say RM280k for only CPL licence. that's no joke and if you want to know the truth you can send email to

      Delete
  41. ASSALAMUALAIKUM .

    SAYA NAK BERTANYA , SAYA BERUMUR 16 TAHUN DAN SEKARANG BERADA DALAM KELAS SAINS TULEN ( SCIENCE STREAM )

    SEMUA SUBJEK REQUIREMENT SAYA ADA , FIZIK MATH BI , TAPI SAYA TAK ADA SAINS , SAYA ADA BIO SHJ.

    BOLEHKAH ? DENGAN SUBJEK BIO TERSEBUT ? ATAU MEMANG MEMERLUKAN SUBJEK SAINS ?



    Terimakasih.

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum..nk tnye...mcm mn nk jd pilot ea...pas spm...apply trus kherr or amek ijazah lg...??

    ReplyDelete
  43. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan? Ia mengambil
    pinjaman untuk membayar bil-bil anda? Pada masa ini kami tawarkan
    pinjaman pendidikan, pinjaman perniagaan, pinjaman rumah, pinjaman pertanian,
    pinjaman peribadi, pinjaman kereta, dan lain-lain Jika anda perlu
    menyatakan minat anda ke atas pinjaman, supaya kita boleh
    menghantar maklumat lanjut kepada anda.
    Hubungi kami melalui e-mel joycerolandloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. Saya lepasan spm dlm jurusan sains, minat yg mendalam dlm penerbangan dan cita2 sebagai pilot.apakah langkah yg perlu diambil memandangkan saya di dalam jurusan undang-undang??

    ReplyDelete
  46. Ni pilot pukauan f 35...lama tunggu copit airbus..asik 3d copit je ..kalau nak ikut tampa tenpoder pon dh boleh landing...I ..ni no satu punya exam cda..boing dan airbus..bila nak pangil dear pengerusi..tulis kat situ 18 hingga24 ..ni mana batang hidung pon tk nampak..tellifon.kita mintak clim banyak..tapi dh ambik bidang tu..lama tunggu..

    ReplyDelete
  47. Salam.. Saya nk ambil spm tahun ni.. Saya kelas science stream.. saya ambil addmaths skali.. Nk tanya.. Kalau tak ambil science takpe ke ? Hanya physics , maths , addmaths , BI and BM.. Please inform me.. I want to be a pilot like my father.. Hope you can help me.. muhammadnuaim1989@gmail.com

    ReplyDelete
  48. Ada minat nk jd pilot tp yurannye mahal..n saye x ambil fizik...

    ReplyDelete
  49. Ada minat nk jd pilot tp yurannye mahal..n saye x ambil fizik...

    ReplyDelete
  50. Hmmm, nak sgt jd pilot tp time pemilihan kelas tuk msuk kelas form 4 sy x pilih kelas sains n tak ambik fizik, mcm mna ble bantu tak? Tuk capai cita2 sy?

    ReplyDelete
  51. Hi, Semua orang amat gembira memberikan bukti besar saya pada bagaimana saya mendapat jumlah pinjaman keinginan saya dari Mr Ranner yang merupakan maneger pinjaman ranner Syarikat, saya ingin cepat menggunakan peluang ini untuk membiarkan seluruh dunia tahu itu, Am Mrs Nurs Jaya dari Jalan Ampang Kuala Lumpur di Malaysia saya dalam mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan sendiri bagi menyokong perniagaan saya, perbelanjaan jadi saya pergi dalam talian mencari pinjaman ketika saya terserempak dengan beberapa pemberi pinjaman yang menipu dan scammed jauh sedikit wang saya di bahawa proses masa i mendapat keliru i tidak tahu apa yang perlu dilakukan lagi kerana wang yang sedikit i telah mempunyai dengan saya telah diambil oleh mereka anak haram penipuan yang memanggil diri mereka pemberi pinjaman pinjaman sebenar, Maka pada satu hari setia sebagai i telah melayari melalui internet mencari pekerjaan i terserempak dengan beberapa testimoni mengulas mengenai forum dengan satu Mrs Nurs Jaya, dan Puan monica tentang bagaimana mereka menerima pinjaman mereka daripada Syarikat bandar bank E-mel: rannerloan565@gmail.com Jadi saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya mesti memberi ini perbicaraan kerana saya begitu takut mengenai apa yang orang lain peminjam lakukan kepada saya, jadi saya pergi ke hadapan mengambil alamat e-mel peribadi yang bersama-sama dalam komen-komen di website jadi saya menghubungi beliau memaklumkan bahawa saya telah dirujuk kepadanya oleh beberapa pelanggan yang menerima pinjaman mereka dari syarikat, Encik Adam, dan Puan sule Luis, oleh itu, apabila dia mendengar bahawa beliau amat gembira dengan keadaan itu, Jadi dia meyakinkan saya bahawa saya sedang dalam syarikat yang betul di mana i boleh menerima jumlah pinjaman keinginan saya, mereka memberikan saya borang permohonan pinjaman peminjam untuk mengisi dan kembali, saya melakukan semua bahawa, memandangkan mereka semua maklumat yang perlu saya tentang saya, Jadi saya telah diberikan syarat-syarat dan keadaan semua syarikat mereka berjalan lancar tanpa sebarang kelewatan, dalam tidak kurang daripada 24 jam i dimaklumkan wang itu sah pinjaman saya daripada 7,000,000 RM telah didaftarkan dan diluluskan oleh lembaga pinjaman mereka pemegang amanah, jadi pada proses yang masa i begitu gembira apabila mereka memberitahu saya saya perlu menghantar mereka melalui butir-butir perbankan, tetapi saya sedikit ragu-ragu untuk melakukannya jadi saya berkata saya mempunyai kepercayaan dan percaya untuk pemberi pinjaman ini memanggil Mr Abraham i kepada mereka melalui akaun bank supaya menghairankan saya menerima dan amaran dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 7,000,000 RM oleh Mr Ranner. Jadi saya segera e-mel kepadanya bahawa saya mempunyai menerima pinjaman saya berjaya, Jadi saudara-saudara di luar sana masih mencari syarikat pinjaman yang tulen i akan menasihati anda untuk sila hubungi Encik Abraham dengan yang sama E-mel: rannerloan565@gmail.com dan i tahu dia juga akan membantu anda dengan jumlah pinjaman keinginan anda okay, E-mel mereka hari ini dan anda akan gembira anda lakukan. dari kakak Nurs Jaya, Jalan Ampang Kuala Lumpur, Malaysia;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

    ReplyDelete
  52. Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

    ReplyDelete
  53. Halo, saya Mrs Nelly mulia, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman pada tingkat bunga hanya 2%. kami menawarkan, pinjaman pribadi, kredit mobil, modal usaha, pinjaman pribadi dll untuk individu dan perusahaan yang dalam kesulitan keuangan di bawah persyaratan pinjaman yang jelas dan dan dimengerti. hubungi kami hari ini melalui email sehingga kami dapat memberikan persyaratan pinjaman dan kondisi: (nellyperious@gmail.com)

    ReplyDelete


  54. Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman dari syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang untuk kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan. kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui e-mel:
    homefund01@gmail.com

    (1) Nama Penuh
    (2) Alamat Penuh
    (3) Negara
    (4) Umur
    (5) Pekerjaan
    (6) Beritahu nombor telefon
    (7) Seks:
    (8) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    (9) Tempoh Pinjaman

    Email kami di: homefund01@gmail.com

    ReplyDelete


  55. Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman dari syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang untuk kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan. kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui e-mel:
    homefund01@gmail.com

    (1) Nama Penuh
    (2) Alamat Penuh
    (3) Negara
    (4) Umur
    (5) Pekerjaan
    (6) Beritahu nombor telefon
    (7) Seks:
    (8) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    (9) Tempoh Pinjaman

    Email kami di: homefund01@gmail.com

    ReplyDelete

  56. Apakah Anda perlu 100% Loan? Saya dapat melayani kebutuhan keuangan Anda dengan lebih sedikit masalah pengembalian itu sebabnya kami mendanai Anda untuk hanya 2%. apapun Anda situasi, wiraswasta, pensiunan, memiliki peringkat kredit yang buruk, kami dapat membantu. pembayaran yang fleksibel selama 1 sampai 20 tahun.

    * Kredit Kendaraan Bermotor
    * Pinjaman Real Estat
    * Pinjaman Bisnis
    * Pinjaman Lainnya
    * Kredit
    * MasterCard

    Silahkan hubungi kami melalui e-mail:
    Isabelloancompany@gmail.com
    Catatan: Pinjaman memberikan tingkat bunga tahunan hanya 2%. Harap Anda akan diberikan kredit di negara manapun di dunia untuk menjadi perumahan.

    kebutuhan pelanggan, kita perlu memberikan informasi berikut untuk membuka file pemrosesan pinjaman.

    1. NAMA LENGKAP: ...............................
    2. ALAMAT: .............................. .. ...
    3. KERJA: .....................
    4. NEGARA: ........................
    5. KONDISI: ........................ ..
    6. Kota: ...........................
    7. SEX: ............................
    8. Umur ........................... ..
    9. NOMOR TELEPON MOBILE: ............ ..
    10. KREDIT TOTAL DIBUTUHKAN: ..........
    11.Monthly Penghasilan ..................
    12.DURATIO dari: ..................... ..
    13. PINJAMAN TUJUAN ...............

    Terima kasih atas kerja sama anda
    Isabel Johnson PINJAMAN PERUSAHAAN
    EMAIL ADDRESS: Isabelloancompany@gmail.com


    ReplyDelete
  57. Halo kawan-kawan, saya Agus daripada Indonesia. Saya di sini untuk berkongsi beberapa maklumat penting tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman daripada organisasi pinjaman islamic, saya tidak percaya bahawa saya boleh mendapatkan pinjaman dari mana-mana pemberi pinjaman dalam talian atau internet kerana saya sentiasa fikir mereka semua penipuan. Tetapi cerita ini berubah dua minggu lalu apabila rakan memberitahu saya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman perniagaan daripada mereka. Walaupun saya merasa sukar untuk percaya, tetapi saya memberitahu diri saya terpaksa mengambil risiko kerana saya serius memerlukan pinjaman. Saya telah mendaftar untuk pinjaman sebanyak $ 70,000 USD. Saya menghubungi mereka di Itali. Yang mengejutkan saya, pinjaman saya telah diluluskan dan saya menerima pinjaman selepas 3 hari. Satu perkara yang saya suka tentang mereka adalah bahawa semua pinjaman mereka adalah sangat mudah untuk memproses dan jelas. Tiada kos tersembunyi. Tidak ada jaminan yang diperlukan daripada saya kerana saya memfailkan pinjaman tanpa jaminan. Mereka mempunyai takut akan Tuhan Yang Maha Kuasa. Saya akan menasihati sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi mereka dengan segera melalui e-mel (frb228813@gmail.com) dan salah satu kakitangan mereka akan segera bertindak balas kepada anda. Sila berkongsi maklumat ini dengan saudara-saudara Islam yang kuat, mereka akan mengetahui bahawa organisasi wujud dan mendapatkan pinjaman dari them.May maha kuasa Allah memberkati tahun baru ini untuk kita.

    ReplyDelete
  58. Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk membayar dept atau bil-bil anda bimbang tiada lagi, dan jika ya, sila hubungi kami secara langsung pada: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    nama: ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: .......
    menyatakan: ....
    negara: ...
    nombor telefon:.....

    NOTA: SEMUA MAIL PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA EMAIL INI: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    ReplyDelete
  59. Kami bekerja secara legal di bawah Rentenir 1951 kami menawarkan pinjaman uang tunai instan kepada karyawan pemerintah dan swasta. Kami akan memberikan pelayanan yang terbaik untuk Anda.
    Anda butuh uang mendesak?
    * Sangat mudah dan cepat transfer ke rekening bank Anda.
    * Pembayaran dimulai delapan bulan setelah Anda mendapatkan uang Anda.
    rekening deposito
    * Suku bunga rendah 2%
    * Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) periode.
    * Jangka waktu pinjaman dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama waktu yang diperlukan untuk mendanai? Setelah mengirimkan aplikasi pinjaman
    Anda dapat mengharapkan respon awal kurang dari 24 jam.
    Pendanaan di 72-96 jam setelah menerima informasi yang kita butuhkan.
    Dari
    Hubungi perusahaan kartu kredit Anda resmi dan berlisensi berlisensi.
    bantuan keuangan ke negara-negara lain.
    Untuk lebih bentuk informasi dan aplikasi kontak dengan pinjaman ini.

    E-mail: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Website: Thecomloan.com
    Tel: +17604417002

    ReplyDelete
  60. Tahun ini segera akan berakhir, adakah anda mencapai matlamat anda yang anda tetapkan untuk tahun ini? Kami berada di sini untuk membantu anda merealisasikan impian anda. Memohon untuk pinjaman serta-merta hari ini dan membina semula perniagaan anda dan memulakan usaha yang lebih baik dan menangkap impian anda. Kami memberi seluruh dunia pinjaman dan apa-apa jumlah yang anda mahu. Hubungi kami sekarang (hannahbossloanfirm@gmail.com) Berimanlah i, Puan Hannah Boss. masa depan anda adalah selamat.

    ReplyDelete
  61. Jangan gunakan semua ini Lender Money Swasta here.They terletak di, Ghana, Turki, Perancis dan Israel Nama saya Risna Susanti, saya sedang warganegara Malaysia. Adakah anda telah mencari pinjaman? Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi atau perniagaan segera? Hubungi Puan Joyce dia membantu saya dengan pinjaman sebanyak $ 800,000 beberapa hari lalu selepas telah scammed daripada $ 12.000 dari seorang wanita yang mendakwa dirinya sebagai pemberi pinjaman pinjaman tetapi saya mengucapkan terima kasih kepada Tuhan hari ini bahawa saya mendapat pinjaman saya bernilai $ 800.000.Feel hubungi syarikat untuk service.This kewangan tulen adalah alamat mereka sebenar e-mel: joycerolandloancompany@gmail.com »} untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam risnasusanti247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 800,000

    ReplyDelete
  62. Apakah Anda dalam kesulitan keuangan? Apakah Anda perlu
    pinjaman untuk memulai bisnis atau untuk membayar tagihan Anda?
    Kami memberikan pinjaman kepada orang yang membutuhkan bantuan dan kami memberikan pinjaman kepada perusahaan lokal, internasional dan juga pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2%.
    Terapkan Sekarang Via Email: augustinaevansloanfirm@gmail.com
    Terima kasih
    Terima kasih dan Tuhan memberkati
    Ibu Augustina

    ReplyDelete
  63. salam nak tanye.kalau kite takde m/p fizik boleh kea apply ? dan untuk lima subjek tu mereka mahu kredit . atleast ? a,b or c ? dan nak tnye total untuk kite dapatkan tiga tiga lesen bape yea . sbb saye penah bace satu blog pasal pilot juga . saye bace kat situ yuran kemasukan sahaja dah Rm75k . kalau tak silap saye untuk habiskan akademi penerbangan sahaja kita akan habis more than Rm250k .kalau boleh saye nak kesahihan yg benar lhaa . sbb saye minat sangt dgn pilot ni . just m/p jea tk . sbb saye ade jgk terpikir nak smbung belajar cost penerbangan lepastu baru nak try mohon . boleh kea mcmtu ? cost penerbangan boleh kea kite apply ? mintak jasa sesiapa yg mahir tentang ini . saya nak tau kesahihan yg sebenarnya cmne . kalau saye ade salah info tlg betulkan . mintak jase baik nak tau sngt ni

    ReplyDelete
  64. Adakah anda memerlukan pinjaman sebenar? Adakah anda pernah ditolak oleh mana-mana institusi, bank-bank kewangan dan syarikat kewangan yang lain? Jika ya, bimbang lagi kerana @ JESSICABROWNFINANCEFIRM kami adalah syarikat kewangan berpengalaman yang memberikan pinjaman mudah percuma kepada individu yang tulen dan serius, syarikat-syarikat, syarikat-syarikat korporat dan orang ramai pada kadar faedah 2%. Kami mempunyai akses ke kolam tunai untuk memberi kepada Sme dan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira betapa kecil. Tetap yakin kesejahteraan dan keselesaan sahaja yang kami berada di sini untuk pastikan. Dapatkan berhubung dengan kami perkhidmatan pelanggan @ email: jessicabrownfinancefirm@gmail.com untuk maklum balas yang cepat dan pantas ......
     
                                        PEMOHON DATA DIPERLUKAN
     
     
    1. Nama
    2. Negara
    3. Alamat
    4. Jantina
    5. Pekerjaan
    6. Jawatan di tempat kerja
    7. pendapatan bulanan
    8. Jumlah yang diperlukan
    Tempoh 9. Pinjaman
    10. Agama
    11. Adakah anda memohon sebelum dan telah menolak? Jika ya
    12. Nyatakan sebab ..........................................
    ......................................................... ...
    ......................................................... ...
    ............................................................
    ......................................................... ...
     
     
     
    Seseorang sedang menunggu untuk bercakap dengan anda

    ReplyDelete
  65. lepas habis SPM , terus mohon sekolah penerbangan ni heeh ? untuk jadi pilot

    ReplyDelete
  66. Nama saya Lady Rhoda Eny seorang guru sekolah di malaysia berkahwin tetapi suami saya meninggal dunia dalam kemalangan kereta, saya ditinggalkan dengan tiga kanak-kanak kepada diri saya sendiri untuk melatih, pada 9 Okt 2016 anak saya akhirnya keluar dengan kawan-kawannya untuk pek hiburan (Subang Jaya) dalam 3, Jalan PJS 11/11, Bandar Sunway, 47500 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia, malangnya brek gagal dan mendapat ke dalam kemalangan yang dahsyat yang hampir kos mereka kehidupan mereka, tetapi Allah masih disimpan tetapi anak-anak saya mempunyai kecederaan dalaman dan doktor menuntut RM20,000 yang saya tidak mempunyai, jadi saya memutuskan untuk mencari pinjaman di mana-mana tetapi tidak berjaya, dan anak saya akan mati, jadi saya mula berdoa kepada Allah untuk membantu saya kerana saya tidak mempunyai satu, I 'ma janda tidak ada yang menolong dengan pinjaman, saya juga cuba bank tetapi mereka menuntut collecterial Saya tidak mempunyai, jadi saya pergi melalui internet di mana saya boleh mendapatkan pinjaman, maka saya melihat testifier pinjaman yang dipanggil Lady Jane (ladyjanealice @ gmail.com) supaya Saya melalui e-mel dan dia berkata, saya perlu menghubungi Mr Dangote (dangoteloangroupdepartment@gmail.com) jadi saya, saya telah diminta untuk mengisi borang dan sidang kemuncak kad Id saya untuk pengesahan, dan kemudian dihantar pulang ke e-mel melengkapkan dan menandatangani dokumen itu dan saya telah didakwa beberapa jumlah, saya begitu gila, tetapi saya bertanya Lady Jane mengenainya dan dia memberitahu saya ia adalah okay, yang saya percaya beliau, lalu saya dibayar jumlah yang diperlukan, di tengah-tengah malam saya telah memeriksa akaun bank saya, saya terkejut berapa ramai daripada permintaan pinjaman saya telah dipindahkan ke akaun bank saya, saya gembira, saya berdoa kepada Tuhan untuk pertolongan dan dia menghantar Mr. syarikat pinjaman Dangote untuk membantu, kini anak saya dengan baik dan sihat, terima kasih kepada wanita Jane dan Encik Dangote ini, hubungi saya melalui e-mel untuk maklumat lanjut dan membuktikan ladyrhodaeny@gmail.com.

    ReplyDelete

  67. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +60182913326
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete

  68. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +60182913326
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete

  69. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +60182913326
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  70. Semoga Tuhan pujian
    saudara dan saudari saya, menangis lagi untuk tuan yang menjawab doa saya akan menjawab Anda, bagi mereka yang mengatakan tidak ada pemberi pinjaman yang benar di internet adalah pembohong, saya ingin Anda tahu bahwa masih ada satu yang baik dan kredit nyata pemberi pinjaman , dan ada satu yang Allah gunakan untuk menjawab doa-doa saya. saya telah menjadi korban penipuan internet dan saya ditipu dari 53 juta sebelum saya bertemu seorang teman yang bercerita tentang salah satu pemberi pinjaman yang benar, pada awalnya, saya meragukan dia karena pengalaman masa lalu saya, saya takut tapi teman saya mengatakan kepada saya tidak takut bahwa dia adalah satu-satunya yang dapat membantu saya dalam masalah keuangan saya, saya mengambil keberanian untuk mencoba kemudian saya meminta untuk melakukan pembayaran untuk transfer kredit saya dan saya mengatakan kepada teman saya dan teman saya memberi saya kata dia yang saya harus takut dan saya mengikuti kata dia dan saya melakukan pembayaran, tapi mengejutkan terbesar saya, setelah saya membuat pembayaran transfer, saya mendapat pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 jam. saya sangat senang, dan hari ini ibu Dewi Ahmad Badan Pinjaman membuat saya siapa saya. Itulah mengapa saya membuat kesaksian ini bahwa Ibu Dewi adalah pemberi pinjaman kredit benar dalam internet dan saya juga mencoba untuk memberitahu saudara dan saudari saya sangat berhati-hati sehingga Anda tidak akan ba korban seperti saya. jika Anda benar-benar membutuhkan pinjaman di internet, Anda lebih baik menghubungi Ibu Dewi dan saya memberikan jaminan penuh bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda dari perusahaan nya. email nya dewiahmad.loanfirm@gmail.com Anda masih dapat menghubungi saya via Email dafaaldo98@gmail.com untuk info lebih lanjut. Tuhan memberkati kalian semua

    ReplyDelete
  71. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete
  72. Kalau nak jadi pilot,tapi tak masuk science stream boleh tak?ade minat nak jdi pilot tapi tersilap masuk aliran

    ReplyDelete
  73. hari yang baik,

    Adakah anda seorang lelaki perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan atau anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda Perlu hutang keazaman pinjaman dan membayar bil-bil anda? Adakah anda mempunyai kredit Skor yang rendah dan mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Adakah anda Perlu industri pembiayaan pinjaman atau membeli rumah? kami menawarkan jumlah yang besar itu jadi jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman dari kami sila hubungi kami G-mel: globalfundfoundation9@gmail.com

    ReplyDelete
  74. hari yang baik,

    Adakah anda seorang lelaki perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan atau anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda Perlu hutang keazaman pinjaman dan membayar bil-bil anda? Adakah anda mempunyai kredit Skor yang rendah dan mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Adakah anda Perlu industri pembiayaan pinjaman atau membeli rumah? kami menawarkan jumlah yang besar itu jadi jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman dari kami sila hubungi kami G-mel: globalfundfoundation9@gmail.com

    ReplyDelete
  75. Adakah anda sedang mencari pinjaman pelaburan, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman untuk penyelesaian hutang dan pinjaman peribadi? Mencari tiada lagi kerana anda berada di tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! kami memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat, entiti swasta dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (bellaalbert6@gmail.com)

    PEMAKAIAN DATA

    1) Nama:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jenis Kelamin:
    5) Status perkahwinan:
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor Telefon:
    8) Kedudukan di tempat kerja:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman:
    11) tempoh pinjaman:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Tarikh lahir:

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  76. Hello,
    selamat datang ke syarikat pinjaman pinjaman global telah mengambil pinjaman peribadi, Pinjaman gadai janji dan pinjaman perniagaan dengan syarikat pinjaman pinjaman global adalah mudah pada kadar faedah hanya 2%. Pinjaman peribadi bercagar atau tidak bercagar untuk bercuti, pengubahsuaian rumah, kereta jenama baru atau untuk perniagaan anda. Pasukan kami adalah profesional yang komited dan berpengalaman yang berada di sini untuk memberikan anda perkhidmatan yang tiada tandingannya. hubungi kami hari ini melalui e-mel: emilianawilson111@gmail.com
    Tawaran termasuk:

    PINJAMAN PERIBADI
    ==================
    Pinjaman kenderaan
    Pinjaman rekreasi
    Pinjaman Peribadi / Tidak Bercagar
    Pinjaman Penyatuan Hutang
    Pinjaman Kesihatan
    ==================

    MORTGAGE PINJAMAN
    keperluan gadai janji semua orang adalah unik. penyelesaian gadai janji disesuaikan kami direka untuk membantu anda mencapai matlamat anda. Sama ada anda membeli rumah pertama anda atau rumah anda yang seterusnya, kita mempunyai alat untuk membantu menjawab soalan anda setiap langkah perjalanan. Tawaran termasuk:
    Laras-Kadar Gadai Janji (ARMS)
    Konvensional Gadai janji kadar tetap
    Construction Loans
    Pelaburan Pinjaman Hartanah

    PINJAMAN PERNIAGAAN
    ==================
    Adakah perniagaan anda memerlukan pembiayaan? Adakah anda memerlukan wang untuk membeli peralatan, skala strategi pemasaran anda, atau mengambil pekerja baru? Tidak kira apa keperluan anda, ada satu perkara yang anda perlu ingat: mencari pinjaman perniagaan adalah lebih mudah hari ini berbanding sebelum ini. Tawaran termasuk:

    hartanah komersial
    Barisan kredit
    Mesin dan peralatan
    pelaburan hartanah
    hartanah multifamily
    Jaminan Perniagaan Kecil Pinjaman Pentadbiran
    Terima kasih
    Mrs Emiliana wilson Ketua Pegawai Eksekutif, (GLLC)
    hubungi kami hari ini melalui e-mel: emilianawilson111@gmail.com

    ReplyDelete
  77. Faithlovechrityloanfirm@gmail.com)
    Good Day,

    Bishop Pinjaman kini memberi pinjaman pada kadar faedah 2%.

    Kami menawarkan pelbagai pinjaman termasuk: pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman Penyatuan Hutang, pinjaman kereta, pinjaman pertanian, pinjaman perniagaan dan pinjaman syarikat pada 2% tetap

    kadar faedah membentuk RM100,000 RM500,000 DENGAN RM25, Berjuta-juta.

    (Faithlovechrityloanfirm@gmail.com)

    Memohon Dengan Anda Butiran Id No, Cell No Dan Jumlah Pinjaman Yang Anda Perlu
    (Faithlovechrityloanfirm@gmail.com) Atau hubungi 234 08063688573, 23408167057556 Untuk Lebih Info.NCR No. Pendaftaran NCRCP6796 No. Pendaftaran undang-undang: 2011/149508/07

    Regards,

    Bishop Great
    Consultant Pinjaman Kanan
    David Pinjaman

    ReplyDelete
  78. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  79. Adakah anda memerlukan pinjaman? Bank itu telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. Kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah pada 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany@gmail.com) untuk mengambil langkah ini dan memecahkan kesusahan kewangan dalam hidup anda dan keluarga jadi tergesa-gesa dan hubungi kami

    ReplyDelete
  80. Adakah anda memerlukan pinjaman? Bank itu telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. Kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah pada 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany@gmail.com) untuk mengambil langkah ini dan memecahkan kesusahan kewangan dalam hidup anda dan keluarga jadi tergesa-gesa dan hubungi kami

    ReplyDelete
  81. Adakah anda memerlukan pinjaman? Bank itu telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. Kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah pada 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany@gmail.com) untuk mengambil langkah ini dan memecahkan kesusahan kewangan dalam hidup anda dan keluarga jadi tergesa-gesa dan hubungi kami

    ReplyDelete
  82. klau orang yang rabun nak jadi juruterbang komersial boleh tak?
    dan saya nak tanya kenapa orang rabun tak boleh jadi juruterbang eh?

    ReplyDelete
  83. ada had untuk orang rabun tak??

    ReplyDelete
  84. Hello,
    Ia adalah tahun baru lagi, adakah anda dari segi kewangan ke bawah? adalah perniagaan anda menangis untuk kebangkitan semula kewangan, telah anda mendapatkan pinjaman di bank dan tangan pemberi pinjaman yang salah dan anda di mana menolak? mencari tiada lagi, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com dan mengisi borang di bawah.

    PEMINJAM'S DATA.
    1) Nama Penuh: ......... 2) Negara: ...... 3) Alamat: ......... 4) Jenis Kelamin: ..................
    5) Status Perkahwinan: ... ..... 6) Pekerjaan: .......... Number 7) Telefon: ........................... 8) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .... ............ 9) Monthlyincome ...... ...................
    10) Pinjaman Tempoh: ............... 11) Tujuan Pinjaman: ............... 12) Agama: ............
    13) Tarikh lahir: ........................

    sila memohon syarikat yang sah, kejayaan anda adalah matlamat kami.

    ReplyDelete
  85. Halo semuanya
    Saya MRS GRACE MORGAN.
    Anda memiliki pinjaman mendesak?
    Apakah Anda perlu sebuah proyek pinjaman?
    Membeli rumah atau mobil?
    Untuk membayar utang?
    "Pinjaman Investasi" deals
    Anda memiliki kesulitan keuangan?
    Mereka telah ditolak oleh bank dan ditipu oleh penipu?
    Kami menawarkan pinjaman pada tingkat bunga 2%.
    kami di sini untuk membuat-Anda masalah sesuatu dari masa lalu !!
    Silahkan email kami sekaligus, kami menjamin pengobatan segera
    Dalam waktu 24 jam tanpa biaya atau biaya dari perusahaan kami.

    Hubungi: Gracemorganloancompany@gmail.com

    Terima kasih telah memilih kami.

    ReplyDelete
  86. Hello semua,
    Nama saya Marcia Retnawati bandar Batan Miroto Semarang di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, saya memohon pinjaman kira-kira 100 juta daripada seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 6 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 6 juta masih saya tidak mendapat pinjaman,

    Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Alicia Radu, dan saya memohon untuk 500 juta, saya fikir ia adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

    jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
    Puan Alicia Radu, melalui e-mel: aliciaradu260@gmail.com

    Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: Marciaretnawati450@gmail.com

    sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

    ReplyDelete
  87. Hello semua,
    Nama saya Paula pinto Jakarta di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, Saya memohon untuk pinjaman sebanyak kira-kira 150 juta daripada seorang wanita di Turki dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, terdapat menunjukkan kepada saya kira-kira 2 kali dari dua wanita yang berbeza di Filipina, saya berharap saya akan berjumpa dengan orang yang betul, tetapi saya tidak.

    Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Ana Michael, CEO GUARANTY TRUST PINJAMAN, dan saya memohon untuk 420 juta, saya fikir ia adalah satu jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

    jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
    Puan Ana Michael melalui e-mel: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com

    Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: paulapinto890@gmail.com

    sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

    ReplyDelete
  88. Salam, saya teringin sgt nak jadi pilot, tapi skrg saya dah habis belajar diploma IT, boleh ke kalau saya nak masuk bidang penerbangan, dan mcm mana saya nak apply, dan saya jugak takde mata pelajaran fizik

    ReplyDelete
  89. Adakah anda sedang mencari syarikat pinjaman peribadi yang berwibawa dan bertauliah yang memberikan pinjaman kepada peluang seumur hidup. Adakah anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Mencari lagi kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Tiada nombor keselamatan sosial yang diperlukan dan tidak ada pemeriksaan kredit yang diperlukan, 100% dijamin. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan kami akan senang untuk menawarkan anda pinjaman.
    Supaya e-mel kami hari ini di: (euchariadanielloanfirm@gmail.com) untuk memohon sekarang untuk pinjaman.

    ReplyDelete
  90. Saya mahu semua orang untuk membaca mesej ini dengan teliti. Saya amat gembira untuk membuat kesaksian bagaimana saya mendapat pinjaman saya pemberi pinjaman kredit legit, saya telah menderita di tangan pemiutang internet palsu di laman web tertentu, saya telah digunakan di beberapa syarikat pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah bertanya kepada saya untuk pembayaran dan selepas pembayaran, saya tidak akan mendapatkan pinjaman daripada mereka, mereka adalah orang-orang palsu dari England dan juga India. Saya dalam kesakitan kerana hutang saya, dan saya dibayar pembayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat saya hutang lebih besar. Saya gembira apabila rakan saya memberitahu saya bahawa dia mendapat pinjaman daripada internet, dia adalah orang yang memberitahu tentang Nicole Morgan daripada LOAN FIRM NICOLE MORGAN, dan saya memohon untuk pinjaman sebanyak 800 juta, saya mengikuti semua prosedur, Saya berfikir bahawa saya tidak akan mendapatkan pinjaman, tetapi saya amat gembira apabila pinjaman saya diluluskan dan dihantar terus ke dalam akaun bank saya dalam masa 2 hari menyapu. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya mendapat kewangan yang stabil kerana saya menulis mesej ini. Jadi jika mana-mana anda berada di sini untuk memohon pinjaman, anda perlu menghubungi Nicole Morgan di e-mel beliau, mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman sebenar, yang lain adalah palsu. Hanya ikut semua prosedur dalam Nicole Morgan dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda akan mendapat pinjaman, bijak supaya anda tidak akan kehilangan wang seperti saya, hubungan ibu Nicole Morgan jika anda benar-benar memerlukan pinjaman nicolemorganloan@gmail.com
    hubungi saya dan juga supaya saya boleh memberi maklumat lanjut dan guardiance hadijaboften2@gmail.com
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  91. Perhatian Kepada Orang Awam,

    Adakah anda memerlukan pinjaman? jika ya Kami menawarkan pinjaman pada kadar faedah yang rendah sebanyak 3% dan dengan tidak ada pemeriksaan kredit, kami menawarkan pinjaman peribadi, pinjaman penyatuan hutang, modal teroka, pinjaman perniagaan, pinjaman pendidikan, pinjaman rumah atau "pinjaman bagi apa-apa sebab. Walau bagaimanapun, kaedah kami, menawarkan peluang untuk menyatakan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu, e-mel anda: elenanino0007@gmail.com

    Ini memberikan peluang yang sebenar untuk mendapatkan dana yang anda perlukan anda! jika kenalan berminat melalui e-mel: elenanino0007@gmail.com

    Selamat sejahtera
    Puan Elena
    Email: elenanino0007@gmail.com

    ReplyDelete
  92. Hello,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berkongsi kerja-kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain perkataan, kerana ekonomi tidak baik di beberapa negara.
     Saya kini tinggal di jakarta di Indonesia. Saya adalah seorang janda dengan empat kanak-kanak dan saya telah terperangkap dalam keadaan kewangan yang pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil-bil saya
    Saya adalah mangsa penipuan pemberi pinjaman 4 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan-kawan saya yang saya terangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang ELINA JOHNSON LOAN FIRM reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman penipuan internet di sini, tetapi mereka masih amat nyata dalam syarikat-syarikat pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM Rp500,000,000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam yang saya digunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda sila hubungi ELINA JOHNSON LOAN FIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete
  93. Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dapat diandalkan yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  94. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Anita Jones, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (anitajones154@gmail.com)

    ReplyDelete
  95. PINJAMAN UNTUK SEMUA !! Adakah anda di sini mencari sumber tulen pinjaman? Pernahkah anda mencari pinjaman dan masih tidak tahu bagaimana untuk mendapatkan satu? Jangan lagi risau kerana bantuan anda akhirnya di sini, kami menawarkan pinjaman untuk semua pada hanya 2%. Hubungi kami sekarang di Freemanloanfinance@gmail.com dan mendapat masalah pinjaman anda diselesaikan hari ini. Perkhidmatan kami adalah 100% boleh dipercayai kerana ini adalah syarikat yang sah yang anda boleh percayai untuk menyelesaikan semua masalah kewangan anda, kedua-dua bekerja dan menganggur adalah dialu-alukan.

    terima kasih
    www.freemanfinance.webs.com
    Email: Freemanloanfinance@gmail.com atau Freemanloans@hotmail.com.

    ReplyDelete
  96. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Mrs.ESTHER ALVARADO, pemberi pinjaman swasta telah membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa tawaran kewangan help.We semua jenis pinjaman dengan cepat dan mudah, pinjaman peribadi, pinjaman kereta, pinjaman rumah, pinjaman pelajar, pinjaman komersial, pinjaman pelaburan, penyatuan hutang dan banyak lagi, Adakah anda telah ditolak oleh bank-bank dan agensi kewangan yang lain? Cuma perlu, kerana kita berada di sini untuk semua masalah.Kami kewangan anda memberi pinjaman pada kadar faedah 2% kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat dengan cara yang jelas dan mudah difahami, terma dan syarat, Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% guaranteed.Contact kami hari ini dan anda akan gembira untuk melakukannya kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah sejarah kewangan anda.
    Hantar e-mel kepada: (estheralvaradoloanfirm@gmail.com) untuk memohon.

    ReplyDelete
  97. Anda memerlukan pinjaman segera untuk menyelesaikan keperluan kewangan anda? Kami menawarkan pinjaman antara 5000.00 untuk 250,000,000.00. Max, kita ada yang boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik dengan tidak ada pemeriksaan kredit dan menawarkan 100% pinjaman asing yang dijamin dalam tempoh semasa adalah semua di sini. Kami juga mengambil pinjaman dalam euro, sterling dan dolar kadar pertukaran daripada semua pinjaman adalah 2% jika anda berminat kembali kepada kami through..stellajamesloanscompany @ gmail.com dengan Maklumat berikut:
    Syarat Penggunaan
    Nama:
    negara:
    bandar:
    alamat:
    Jumlah yang diminta:
    Masa:
    umur:
    jantina:
    pekerjaan:
    No telefon:
    terima kasih
    Mrs stella

    ReplyDelete
  98. Kami telah menyediakan lebih daripada $ 1 Billion pinjaman perniagaan kepada lebih 15,000 pemilik perniagaan seperti anda. Kami menggunakan teknologi risiko ditetapkan kita sendiri untuk menyediakan anda dengan pinjaman perniagaan yang betul supaya anda boleh mengembangkan perniagaan anda. Perkhidmatan kami adalah cepat dan boleh dipercayai, pinjaman diluluskan dalam tempoh 24 jam selepas permohonan yang berjaya. Kami menawarkan pinjaman dari jarak sekurang-kurangnya $ 5000 kepada maksimum $ 20 juta.Kita disahkan dan privasi anda adalah 100% selamat dengan kami. Jangan lagi risau tentang pinjaman atau kewangan anda. Hubungi kami hari ini melalui: standardonlineinvestment@gmail.com

    Mendapatkan kelulusan pinjaman segera anda

    ReplyDelete
  99. Hello, nama saya Siti Aminah dari Indonesia, sila Saya mencadangkan semua orang di sini perlu berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih orang-orang yang sebenar di syarikat pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 4 pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza, saya kehilangan wang yang banyak kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat daripada seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman asal dan sebuah syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya sebanyak 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang daripada 24 jam Tanpa sebarang tekanan dan pada Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya amat terkejut apabila menyemak akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman saya diminta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa apa-apa kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang ramai boleh mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan daripada ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda percaya Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat berguna dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti mengira diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda ingin membuat pinjaman bank, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat hubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu orang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  100. KAMI MENAWARKAN SEMUA JENIS PINJAMAN KEWANGAN HUBUNGI KAMI SEKARANG

    Adakah anda memerlukan pinjaman segera kami menawarkan pinjaman penghantaran ke yang memerlukan pinjaman peluang perniagaan yang anda mempunyai yang cari adalah di sini lagi. e-mel kami di: qmank011@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PINJAMAN
    1) Nama Penuh:
    2) Jenis Kelamin:
    3) Jumlah Pinjaman Diperlukan :.
    4) Tempoh Pinjaman:
    5) Negara:
    6) Alamat Rumah:
    7) Nombor Telefon:
    8) Pendapatan Bulanan:
    9) Pekerjaan:
    ) Yang adakah anda di sini tentang kami.

    Selamat sejahtera.

    ReplyDelete
  101. URGENT LOAN OFFER

    Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang untuk kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan. kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui e-mel:
    homeloan1011@gmail.com

    (1) Nama Penuh
    (2) Alamat Penuh
    (3) Negara
    (4) Umur
    (5) Pekerjaan
    (6) Beritahu nombor telefon
    (7) Seks:
    (8) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    (9) Tempoh Pinjaman

    Email kami di: homeloan1011@gmail.com

    ReplyDelete

  102. Tuan Nyonya
    Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
    Keuangan *
    * Home Loan
    * Investasi Pinjaman
    * Auto Pinjaman
    * Konsolidasi hutang
    * Line of Credit
    * Kedua Mortgage
    * Akuisisi kreditan
    Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 2%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 2 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
    Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
    dangotegrouploandepartment@gmail.com
    dangotegrouploan.wordpress.com

    ReplyDelete
  103. Saya adalah Tuan Adam, pemberi pinjaman pinjaman pribadi yang memberi kesempatan hidup untuk memberi kredit. Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutangnya, atau Anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Mencari Morea, karena kita di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi pada bisnis dengan tarif 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang andal dan bermanfaat dan bersedia menawarkan pinjaman tersebut. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mail: (opendoorsloancompany@gmail.com) Terima kasih, Pak Adam

    ReplyDelete
  104. BERITA BAIK, BERITA BAIK
    Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

    Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
    A) wilson_Gyna8.loanlender@gmail.com
    B) donalanny20.kredit@yahoo.id
    C) miminedi.grant@gmail.com
    D) adutyuyani.cashloan@gmail.com

    Terima kasih telah membaca ,
    Email saya adalah..muthiafadlika2020@gmail.com
    Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  105. Pelanggan yang terhormat,

    Apakah Anda memerlukan kredit finansial yang mendesak? Transfernya sangat cepat dan langsung
    Ke rekening bank Anda Pembayaran dimulai delapan bulan setelah pinjaman dilakukan
    Telah mendapatkan suku bunga rendah 1,2% Pelunasan jangka panjang (1-30 tahun)
    Fleksibel tinggi maka pembayaran bulanan. Berapa lama akan dibiayai?
    Setelah mengaplikasikan Anda bisa mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
    Dari pendanaan dalam waktu 72-96 jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan.
    Hubungi kami melalui e-mail (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
                   
                   FORMULIR APLIKASI

    1) Nama lengkap:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Jenis Kelamin:
    6) Status perkawinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nomor Telepon:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah pinjaman:
    11) Durasi Pinjaman:
    12) Pinjaman obyektif:
    13) Agama:
    14) Usia
    15) Sudahkah Anda mengajukan pinjaman online sebelumnya? Ya atau tidak?


    Motto Perusahaan:
    Kebahagiaan Anda adalah Penghargaan kami untuk Pelayanan yang Baik (mendapatkan keuangan Anda
    Posisi adalah semua yang kita inginkan)
    #BBMme PIN: D8980E0B
    Kesopanan:
     (ISKANDAR LESTARI KREDIT PERSATUAN)

    ReplyDelete
  106. Halo
    Apakah Anda memerlukan kredit finansial yang mendesak? Transfernya sangat cepat dan langsung
    Ke rekening bank Anda Pembayaran dimulai delapan bulan setelah pinjaman dilakukan
    Telah mendapatkan suku bunga rendah 1,2% Pelunasan jangka panjang (1-30 tahun)
    Fleksibel tinggi maka pembayaran bulanan. Berapa lama akan dibiayai?
    Setelah mengaplikasikan Anda bisa mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
    Dari pendanaan dalam waktu 72-96 jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan.
    Hubungi kami melalui e-mail {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
                   
                          FORMULIR APLIKASI
    1) Nama lengkap:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Jenis Kelamin:
    6) Status perkawinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nomor Telepon:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah pinjaman:
    11) Durasi Pinjaman:
    12) Pinjaman obyektif:
    13) Agama:
    14) Usia
    15) Sudahkah Anda mengajukan pinjaman online sebelumnya? Ya atau tidak?

    Motto Perusahaan:
    Kebahagiaan Anda adalah Penghargaan kami untuk Pelayanan yang Baik (mendapatkan keuangan Anda
    Posisi adalah semua yang kita inginkan)
    PIN #BBM: D8980E0B
    Kesopanan:
      {ISKANDAR LESTARI KREDIT PERSATUAN}

    ReplyDelete
  107. Hello,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berkongsi kerja-kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain perkataan, kerana ekonomi tidak baik di beberapa negara.
     Saya kini tinggal di jakarta di Indonesia. Saya adalah seorang janda dengan empat kanak-kanak dan saya telah terperangkap dalam keadaan kewangan yang pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil-bil saya
    Saya adalah mangsa penipuan pemberi pinjaman 4 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan-kawan saya yang saya terangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang ELINA JOHNSON LOAN FIRM reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman penipuan internet di sini, tetapi mereka masih amat nyata dalam syarikat-syarikat pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM Rp500,000,000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam yang saya digunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda sila hubungi ELINA JOHNSON LOAN FIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete
  108. Halo
    CABOT FINANCIAL VENTURES-nya adalah Anda yang membutuhkan pinjaman? 18 tahun ke atas, menurut Anda, "SEJARAH KREDIT" Anda cukup sehat untuk membantu kecakapan finansial payback Anda jika "YA" maka Anda memenuhi syarat untuk mengajukan pinjaman kami sebagai jaminan Anda dari krisis keuangan itu yang pernah kami inginkan dengan APR {1,4%} Jadi cepatlah dan terapkan untuk memenuhi kebutuhan finansial itu, promosikan bisnis stagnan, investasi di Hi-tech, memulai Usaha Kecil dan Menengah (UKM), untuk lebih jelasnya hubungi kami via gmail perusahaan: {cabotfinancialventure@gmail.com}

    ReplyDelete
  109. BERITA BAIK, BERITA BAIK
    Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

    Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
    A) wilson_Gyna8.loankredit@gmail.com
    B) donalanny20. lenders@yahoo.id
    C) miminedi@.krediuniongmail.com
    D) adutyuyani.finance@gmail.com

    Terima kasih telah membaca ,
    Email saya adalah..muthiafadlika2020@gmail.com
    Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) ,BBM PIN # (D8DA4EA9

    ReplyDelete
  110. Hello

    Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman perumahan, kereta
    pinjaman, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa jaminan, risiko
    modal, dan lain-lain ... Anda berada di tempat yang betul
    penyelesaian pinjaman anda! Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan
    Individu dan perniagaan pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan
    kadar faedah sebanyak 2%. Hubungi kami melalui e-mel: oceanfinance459@gmail.com

    ReplyDelete
  111. borang permohonan pinjaman
    Santiago saya Presiden, Ketua Pegawai Eksekutif / Pengasas syarikat permaisuri terang, dan kami
    Di sini untuk membantu menyelesaikan masalah kewangan, dan mengalu-alukan
    Syarikat ini menawarkan kadar faedah 3%.

    Syarikat ini tidak meminta apa-apa pelanggan untuk membuat pembayaran kerana
    Syarikat kami adalah bertanggungjawab untuk maklumat insurans, cukai dan gaji
    Anugerah, yang menurut undang-undang pemindahan itu, jadi jika
    Kita perlu kredit anda, dan anda mahu untuk keluar dari keadaan ini
    pinjaman dan hantar kepada kami, supaya kami tidak dapat memproses pinjaman
    Pada masa yang sama.

    Kami adalah sebuah syarikat berdaftar yang tujuan utama
    Kita perlu senyum kepada muka dan kebahagiaan kerana rakyat
    semua orang keperluan hidup membantu dan itu adalah apa yang anda perlukan
    Dalam kes dengan anda.

    Mengisi dan RETURN

    Nama: ......................... .....
    Nama ................. ......... ....
    No: .......................... .......
    kelahiran. ....................... ......
    Tempat lahir: .................. ...... ......
    Perhubungan: ....................... .......
    Ia adalah tugas beliau: ... ................ ..................
    Pendapatan: ......... ......... ..............
    Alamat rumah: ......................
    Telefon: .... ....... .......................
    Bandar: .................. ....... ...............
    Poskod .......................... .................
    Jawatan: ........................ ...... ...........
    Negara: ...................... ............... ........
    jumlah pinjaman: .......................... .......
    masa kredit ... .................... ................
    Objektif kredit: ................. .............. ...........
    Alamat emel: ................ ...... ................
    Sebelum ini ia digunakan? ....................... ..
    Alamat e-mel syarikat kami FRANKQUEENS64@GMAIL.COM
    Mengisi dan mengemukakan permohonan pinjaman dari atas, jadi kita tidak tahu
    Pemprosesan pinjaman. Terima kasih kerana memahami dan pemilihan syarikat anda.

    Encik FRANK QUEENS
    (Pengurus) bilangan whatsapp 2349057770649

    ReplyDelete
  112. Halo,
     Saya Puan Elina Johnson, ELINA JOHNSON LOAN FIRM, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda menjadi yang lebih baik, sebuah syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan Berlesen untuk menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan bantuan kewangan Dalam tahap keuntungan yang rendah sebanyak 2%.

    Saya Puan Elina Johnson, akan memberikan yang terbaik kepada penghormatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan saya dalam urusan perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak akan berakhir di sana, kami mempunyai pasukan expatrate yang memahami undang-undang melabur, mereka akan membantu anda, Memberi anda petua yang akan menguruskan pelaburan anda yang anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak akan bangkrut lagi dalam hidup anda dan tawaran hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

    Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

    * Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Bercagar
    * Pinjaman tidak berpagar
    * Hasil pinjaman
    * Latihan Pinjaman
    * Pinjaman ikrar pinjaman
    * Pembayaran pinjaman
    * Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Komersial
    * Pinjaman Auto
    * Resolusi Pinjaman
    * Pembangunan Pinjaman
    * Pinjaman pinjaman Jabatan
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Pelantikan patah

    Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk memberi kami lebih baik melalui e-mel:
    Elinajohnson22@gmail.com


    DATA PEMOHON

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Jantina:
    6) Status Perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan Pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    Terima kasih,
    Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

    ReplyDelete
  113. Nama saya adalah iman, saya dari New york,
    United State, di sini untuk memberi keterangan tentang bagaimana saya mendapat
    Pinjaman saya dari permaisuri Encik
    {Frankqueens64@gmail.com} selepas saya
    Terpakai Dua kali dari pelbagai peminjam pinjaman
    Yang mengaku sebagai peminjam betul dalam hal ini
    Forum, saya fikir pinjaman mereka di mana sebenarnya dan
    Saya memohon tetapi mereka tidak pernah memberi pinjaman kepada saya
    Memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan
    Dan saya terpakai dari pelbagai peminjam pinjaman yang
    Berjanji untuk membantu tetapi mereka tidak pernah memberikan saya
    Pinjaman.Until kawan saya memperkenalkan saya kepada
    Encik frank queens C.E.O of the frank queens Loan
    Syarikat yang berjanji untuk membantu saya dengan
    Pinjaman keinginan saya dan dia benar-benar melakukan seperti dia
    Dijanjikan tanpa sebarang bentuk penangguhan, saya tidak pernah
    Fikir masih ada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai
    Sehingga saya berjumpa dengan Encik frank queens, yang benar-benar menolong saya
    Dengan pinjaman saya dan mengubah hidup saya menjadi lebih baik.
    Saya tidak tahu jika anda memerlukan sesuatu yang mendesak
    Pinjaman, merasa bebas untuk menghubungi pinjaman qurrns frank
    Syarikat pada emel frankqueens64@gmail.com

    ReplyDelete
  114. ​​​​​​Halo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? Kami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman tersebut, karena dunia secara bertahap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinjaman melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail: {cabotfinancialservice@gmail.com} atau melalui #BBM {D88A5C5F}

    ReplyDelete
  115. ​​​​​​Halo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? Kami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman tersebut, karena dunia secara bertahap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinjaman melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail: {cabotfinancialservice@gmail.com} atau melalui #BBM {D88A5C5F}

    ReplyDelete
  116. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk pelaburan yang lebih besar? Pinjaman untuk pengembangan perniagaan? Pinjaman untuk pelaburan baru? Pinjaman untuk membayar hutang dan bil jangka panjang. Tidak perlu lagi, kami adalah pemberi pinjaman bersama bank dan menjamin tawaran yang telus. Kami menawarkan pinjaman faedah 2% tanpa cagaran dan Kami berada di sini untuk meletakkan dan menamatkan kemiskinan dan pengangguran, kerana semua orang mempunyai potensi sendiri. Hubungi kami hari ini melalui E-mel kami: gloryloanfirm@gmail.com dan isikan borang pinjaman tje di bawah

    {Lengkapkan borang di bawah pinjaman}
    Nama anda: ===========
    NEGARA: ===========
    NEGARA ===========
    ALAMAT: ===========
    JENIS GARIS PANDUAN: ===========
    JUMLAH YANG DIPERLUKAN: ===========
    TIME DURATION: ===========
    NOMBOR TELEFON: =========== =============
    Akaun yang lebih baik daripada syarikat yang sah.
    Hubungi e-mel kami: gloryloanfirm@mail.com
    Nota: Tiada apa-apa bayaran cukai dan yuran pendaftaran, sila memohon pinjaman mudah!!

    ReplyDelete
  117. Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

    Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

    ReplyDelete
  118. Salam kepada kamu,

    Saya seorang guru lucah lucas yang diiktiraf sebagai pemberi pinjaman wang, dan menawarkan pinjaman untuk semua orang. Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, seperti pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, pengembangan Pinjaman, Pinjaman permulaan perniagaan, pinjaman pendidikan, penyatuan hutang ,? Apa-apa jenis pinjaman tidak dapat dihubungi dengan kami melalui: trevorlucas217@gmail.com untuk maklumat lanjut

    ReplyDelete
  119. Salam kepada kamu,

    Saya seorang guru lucah lucas yang diiktiraf sebagai pemberi pinjaman wang, dan menawarkan pinjaman untuk semua orang. Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, seperti pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, pengembangan Pinjaman, Pinjaman permulaan perniagaan, pinjaman pendidikan, penyatuan hutang ,? Apa-apa jenis pinjaman tidak dapat dihubungi dengan kami melalui: trevorlucas217@gmail.com untuk maklumat lanjut

    ReplyDelete
  120. Assalaamu'alaikum
       Kami memiliki pinjaman pribadi, pinjaman usaha, pinjaman pembayaran hutang, untuk memenuhi kebutuhan finansial Anda, dan layanan pribadi untuk mendukungnya. Penurunan tarif, tidak ada biaya penutupan, dan biaya konsultasi, tidak ada biaya transfer, tidak ada biaya pemrosesan dll. Jadi, agar benar-benar efektif sebagai pemberi pinjaman uang, kami yakin penting untuk menawarkan berbagai macam layanan dan solusi.
    - mulai dari jutaan {RM, RP, $, £, dll}
    -24 jam persetujuan.
    Suku bunga rendah.
    -Tidak ada jaminan yang dibutuhkan
    Rencana Angsuran yang Fleksibel.
    - Rebate settlement awal
        Pinjaman Anda dapat ditransfer tunai langsung ke rekening bank Anda dalam satu jam Tidak ada penundaan yang diperlukan, kami memiliki tingkat persetujuan tertinggi di sekitar, jadi lanjutkan sekarang juga.
    Kami juga berkomitmen untuk membuat keputusan dalam waktu sesingkat mungkin.
    Kami terus berupaya meningkatkan layanan pelanggan sehingga kami dapat memberikan pinjaman yang disesuaikan untuk setiap klien
                
    KONTAK ALAMAT
    E-mail ::::::: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
              :::::: {queenjamillah09@gmail.com}
    PIN BBM: {D8980E0B}
    WEBSITE: www.wordpress.com/iskandarlestari

    ReplyDelete
  121. Halo,
    Aku Mrs. Maureen Kurt, kreditor pinjaman swasta, apakah Anda secara finansial sedang jatuh? Mencari pinjaman untuk menumbuhkan bisnis Anda, melunasi tagihan dan hutang Anda, pernahkah Anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Saya memberikan pinjaman kepada lokal dan internasional untuk semua pihak yang membutuhkan pinjaman dan dapat membayar kembali dengan tingkat bunga rendah sebesar 2%. Saya terdaftar dan disetujui oleh Kerajaan Inggris untuk mengendalikan institusi keuangan di seluruh dunia. Saya memberikan pinjaman melalui transfer rekening atau cek bank dan tidak memerlukan banyak dokumen.
    Anda dapat menghubungi kami via Email: (maureenkurtfinancialservice@gmail.com). Datanglah kepada kita dan kita akan memperbaiki hidupmu.

    ReplyDelete
  122. Adakah anda memerlukan tunai untuk membayar hutang atau memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan wang untuk pendidikan anak-anak atau rawatan anda? Hubungi kami untuk tunai segera semalam. Email: (golden.tcs001@gmail.com atau nombor Whatsapp +918015861823)

    ReplyDelete
  123. Garantéieren TRUST Prêt
    Ech der Madame Maria Pedro, Wëllt dir dréngend Prêt brauchen Är Scholden ze bezuelen ugefaangen oder Dir braucht e Prêt Äre Betrib ze verbesseren? Do braucht Dir eng Sanéierung Prêt oder Prêt oder aner Zwecker? Hutt Dir déi Banken an aner finanziell Institutiounen refuséiert gouf? Sich net méi well mer hei sin fir all Är finanziell Problemer eng Saach vun der Vergaangenheet maachen !!! mir ginn Prêten un Firmen, privat Entitéite a Persounen op engem niddregen an attraktive Zënssaz vun 2% fir eng fix Period vun 1-20 Joer an enger sechs Méint Gnod Period virum Ufank vum Mount vun der Indextranche. Dir kënnt eis Kontakt via E-Mail via: c
    Uwendung vun DATA

    1) Numm:
    2) Country:
    3) Adress:
    4) Geschlecht:
    5) Bestietnis Status:
    6) Aarbecht:
    7) Telefon Zuel:
    8) Positioun an der Aarbecht:
    9) Mount Akommes:
    10) Loan Betrag:
    11) d'Dauer vum Prêt:
    12) Zilsetzung vun Prêt:
    13) Gebuertsdatum:
    Merci

    ReplyDelete
  124. ADALAH ANDA MENGURUSKAN ANDA MEMBUTUHKAN PINJAMAN UNTUK MEMBAYAR BILIK

    Erickhoffmannloan@outlook.com. Boleh menawarkan pinjaman cepat

    ReplyDelete
  125. Assalaamu'alaikum
    Kami memiliki pinjaman pribadi, pinjaman usaha, pinjaman pembayaran hutang, untuk memenuhi kebutuhan finansial Anda, dan layanan pribadi untuk mendukungnya. Penurunan tarif, tidak ada biaya penutupan, dan biaya konsultasi, tidak ada biaya transfer, tidak ada biaya pemrosesan dll. Jadi, agar benar-benar efektif sebagai pemberi pinjaman uang, kami yakin penting untuk menawarkan berbagai macam layanan dan solusi.
    - mulai dari ribuan sampai jutaan {RM, RP, $, £, dll}
    -24 jam persetujuan.
    Suku bunga rendah.
    -Tidak ada jaminan yang dibutuhkan
    Rencana Angsuran yang Fleksibel.
    - Rebate settlement awal
    Pinjaman Anda dapat ditransfer tunai langsung ke rekening bank Anda dalam satu jam Tidak ada penundaan yang diperlukan, kami memiliki tingkat persetujuan tertinggi di sekitar, jadi lanjutkan sekarang juga.
    Kami juga berkomitmen untuk membuat keputusan dalam waktu sesingkat mungkin.
    Kami terus berupaya meningkatkan layanan pelanggan sehingga kami dapat memberikan pinjaman yang disesuaikan untuk setiap klien

    HUBUNGI ALAMAT
    e-mail ::::::{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    :::::: {queenjamillah09@gmail.com}
    :::::::{anggaannisa1979@gmail.com
    BBM INVITE:{D8980E0B}

    ReplyDelete
  126. Assalaamu'alaikum
    Kami memiliki pinjaman pribadi, pinjaman usaha, pinjaman pembayaran hutang, untuk memenuhi kebutuhan finansial Anda, dan layanan pribadi untuk mendukungnya. Penurunan tarif, tidak ada biaya penutupan, dan biaya konsultasi, tidak ada biaya transfer, tidak ada biaya pemrosesan dll. Jadi, agar benar-benar efektif sebagai pemberi pinjaman uang, kami yakin penting untuk menawarkan berbagai macam layanan dan solusi.
    - mulai dari ribuan sampai jutaan {RM, RP, $, £, dll}
    -24 jam persetujuan.
    Suku bunga rendah.
    -Tidak ada jaminan yang dibutuhkan
    Rencana Angsuran yang Fleksibel.
    - Rebate settlement awal
    Pinjaman Anda dapat ditransfer tunai langsung ke rekening bank Anda dalam satu jam Tidak ada penundaan yang diperlukan, kami memiliki tingkat persetujuan tertinggi di sekitar, jadi lanjutkan sekarang juga.
    Kami juga berkomitmen untuk membuat keputusan dalam waktu sesingkat mungkin.
    Kami terus berupaya meningkatkan layanan pelanggan sehingga kami dapat memberikan pinjaman yang disesuaikan untuk setiap klien

    HUBUNGI ALAMAT
    e-mail ::::::{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    :::::: {queenjamillah09@gmail.com}
    :::::::{anggaannisa1979@gmail.com
    BBM INVITE:{D8980E0B}

    ReplyDelete
  127. Halo saya punya kesaksian. Di sini anda membuat alamat email anda: benedwardloanfirm@hotmail.com. Selepas banyak cakera cakera dari bank saya mempunyai pinjaman saya dalam 72 jam. Pada mulanya saya tidak mempercayainya, tapi rasa ingin tahu saya membawa saya untuk mencuba dan akhirnya saya berpeluang untuk mendapatkan pinjaman ini yang saya tinggalkan di mana saya tinggal. Saya tidak berfikir bahawa pinjaman tertentu, lelaki, tetapi memberi saya harapan saya hanya berkongsi apa yang anda tahu sehingga anda sekarang tahu siapa yang akan meminta apabila anda memerlukan pinjaman pelaburan atau untuk tujuan lain yang berguna. Jika anda adalah bank atau tidak mengharamkan kenalan jika anda memerlukan, alamat e-mel: benedwardloanfirm@hotmail.com.Thank you.

    ReplyDelete

  128. BERITA BAIK BERITA BAIK

    Halo semuanya, saya SUWANDI dari indonesia. Saya menyarankan Anda semua di sini untuk tidak mengajukan pinjaman di mana-mana untuk perusahaan atau pemberi pinjaman di halaman web ini, sebagian besar perusahaan di sini adalah tipuan, penipuan dan penipuan, dan juga beberapa testimonial di sini salah, mereka adalah orang yang sama. Karena itu, tolong berhati-hatilah untuk tidak menjadi persekutuan mangsa Indonesia. Saya ditipu empat kali kira-kira Rp 200.000.000 untuk biaya registrasi, biaya transfer, bea cukai dan biaya asuransi, setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tapi mereka meminta saya untuk membayar berkali-kali. Ini akan menarik minat Anda untuk mengetahui ada undang-undang untuk membiayai undang-undang atau peraturan dewan pengurus ini untuk mendapatkan pinjaman dari undang-undang pemberi pinjaman atau perusahaan apa pun. Saya bersyukur bahwa saya menerima pinjaman cepat sebanyak $ 250.000 dari perusahaan yang diperkenalkan teman saya Achmad Halima. Perusahaan pinjaman yang benar dan dapat dipercaya (ALEXANDER ROBERT). Mereka sekarang menjadi perusahaan terbesar di AS, Eropa dan seluruh Asia. Misi dan komitmen Anda kepada Alexander's Loan Company didedikasikan untuk meringankan impian Anda dan membantu kita semua yang telah ditipu dan ditipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberi Anda keramahan kelas dunia. Perusahaan Pinjaman Alexander atau pemberi pinjaman pinjaman tahu apa yang seharusnya ada di sepatu Anda dan mereka berusaha keras untuk tidak melupakan perasaan itu. Mereka akan mendapatkan kepercayaan Anda dengan mengkomunikasikan kepada Anda informasi yang perlu Anda ketahui, jika Anda perlu mengetahui dan hak untuk menawarkan pinjaman (pedagang pribadi atau pinjaman) dan layanan keuangan.

    Saya sangat bertekad membantu negara saya mendapatkan pinjaman dari penipuan dan segera, e-mail saya (suwandirobby01@gmail.com) atau (achmadhalima@gmail.com)

    Hubungi saya atau (alexanderrobertloan@gmail.com) untuk informasi lebih lanjut, saya bersedia membantu. Tuhan memberkati kalian semua.

    ReplyDelete
  129. Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah cuba mendapatkan pinjaman dari Bank untuk masa ini sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman dalam talian saya bertemu dengan beberapa pemberi pinjaman pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya pinjaman, Tetapi malangnya saya penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian seorang Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari seorang Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi beliau terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa Encik James tidak ada penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya temui, tetapi saya mengejutkannya
    Encik James dipercayai dan boleh dipercayai saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak Rm200,000,00 pada mulanya saya takut tidak ditipu lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% sangat rendah, selepas beberapa jam Pinjaman saya telah diluluskan dan saya
    Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Firma Kewangan James Althouse. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu orang ramai tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
    Mengesyorkannya kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubungi beliau dengan e-mel ini:
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
    Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  130. Assalaamu'alaikum
       Kami memiliki pinjaman pribadi, pinjaman usaha, pinjaman pembayaran hutang, untuk memenuhi kebutuhan finansial Anda, dan layanan pribadi untuk mendukungnya. Penurunan tarif, tidak ada biaya penutupan, dan biaya konsultasi, tidak ada biaya transfer, tidak ada biaya pemrosesan dll. Jadi, agar benar-benar efektif sebagai pemberi pinjaman uang, kami yakin penting untuk menawarkan berbagai macam layanan dan solusi.
    - mulai dari jutaan {RM, RP, $, £, dll}
    -24 jam persetujuan.
    Suku bunga rendah.
    -Tidak ada jaminan yang dibutuhkan
    Rencana Angsuran yang Fleksibel.
    - Rebate settlement awal
        Pinjaman Anda dapat ditransfer tunai langsung ke rekening bank Anda dalam satu jam Tidak ada penundaan yang diperlukan, kami memiliki tingkat persetujuan tertinggi di sekitar, jadi lanjutkan sekarang juga.
    Kami juga berkomitmen untuk membuat keputusan dalam waktu sesingkat mungkin.
    Kami terus berupaya meningkatkan layanan pelanggan sehingga kami dapat memberikan pinjaman yang disesuaikan untuk setiap klien

    KONTAK ALAMAT
    E-mail:::::::{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
              :::::: {queenjamillah09@gmail.com}
              :::::: {anggaannisa1979@gmail.com}
    BBM INVITE: {D8980E0B}

    ReplyDelete
  131. Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah cuba mendapatkan pinjaman dari Bank untuk masa ini sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman dalam talian saya berjumpa dengan beberapa pemberi pinjaman pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya pinjaman, Tetapi malangnya saya penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian seorang Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari seorang Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi beliau terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa Encik James tidak ada penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya temui, tetapi saya mengejutkannya
    Encik James dipercayai dan boleh dipercayai saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak Rm200,000,00 pada mulanya saya takut tidak ditipu lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% sangat rendah, selepas beberapa jam Pinjaman saya telah diluluskan dan saya
    Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Firma Kewangan James Althouse. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu orang ramai tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
    Mengesyorkannya kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubunginya dengan e-mel ini:
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
    Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  132. (VICK MARALOAN COMPANY FIRM)
     
    Halo saya Puan, vick mara, pemberi pinjaman yang sah dan boleh dipercayai untuk pinjaman
    Dalam terma dan syarat yang jelas dan boleh difahami pada kadar faedah 2%. Dari
    USD $ 12,000 hingga $ 8,000,000, euro dan pound sahaja. Saya memberi pinjaman perniagaan,
    Pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil. jika awak
    Perlukan loana2
       Anda perlu lakukan adalah untuk anda menghubungi saya secara langsung
    Dalam: (vickmara3@gmail.com)
    Tuhan merahmati kamu.
    Yang ikhlas,
    Puan: vick mara
    E-mel: (vickmara3@gmail.com)

    Nota: Semua jawapan perlu dihantar ke: (vickmara3@gmail.com)

    ReplyDelete
  133. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya ingin memberi nasihat kepada semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa Saya mendapat pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu dengan orang yang betul, tetapi Saya tidak dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses.
    Nasib baik untuk saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN AMANAH, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, Tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya dihidupkan semula dan saya diselamatkan daripada menjadi miskin.
    Jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    ReplyDelete
  134. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Ibu Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    ReplyDelete
  135. Adakah anda memerlukan pinjaman 100%? Saya boleh memenuhi keperluan kewangan anda dengan masalah pulangan yang lebih sedikit sebab itulah kami membiayai anda hanya 2%. Apa keadaan anda, bekerja sendiri, bersara, mempunyai penarafan kredit yang baik, kami boleh membantu. Flexiblerepayment lebih dari 1 hingga 30 tahun.Hubungi kami di:

    Rechaelfrankloanfirm6@gmail.com
    Anda sedang mencari pinjaman panjang atau jangka pendek

    1 Nama Penuh: ............................
    2 Alamat Hubungi: .......................

    3.Negara: .....................

    4.Seks: ...............

    5. Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: ....................
    6. Tempoh Pinjaman: ...................
    7. Nombor Telefon Langsung: .................

    Banyak Cinta,

    RechaelFrankLoanFirm
    L
    PUAN. Rechael

    ReplyDelete
  136. Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah cuba mendapatkan pinjaman dari Bank untuk beberapa waktu sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman dalam talian saya berjumpa dengan beberapa pemberi pinjaman pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya pinjaman, Tetapi malangnya saya penipuan wang kecil yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian seorang Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari seorang Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi dia terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa Encik James bukan penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya temui, tetapi saya terkejut dia meyakinkan saya
    Encik James dipercayai dan boleh dipercayai saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak Rm200,000,00 pada mulanya saya takut tidak ditipu sekali lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% sangat rendah, selepas beberapa jam Pinjaman saya telah diluluskan dan i
    Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari James Althouse Finance Firm. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu orang tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
    Mengesyorkannya kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubungi beliau dengan e-mel ini:
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
    Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  137. Nama saya Puan Maria Pedro, pengurus cawangan JAMINAN JAMINAN JAMINAN. Adakah anda memerlukan pinjaman mendesak untuk membayar hutang anda, adakah anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki perniagaan anda, adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan, gadai janji atau tujuan lain? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi perkara masa lalu !!! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti persendirian dan individu yang boleh dipercayai pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan untuk tempoh tetap 1-30 tahun dan tempoh enam bulan sebelum permulaan ansuran bulanan. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com)

    PERMOHONAN DATA

    1) nama:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jantina:
    5) Status perkahwinan:
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor Telefon:
    8) kedudukan di tempat kerja:
    9) pendapatan bulanan:
    10) Jumlah pinjaman:
    11) tempoh pinjaman:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Tarikh Lahir:
    Terima kasih

    ReplyDelete
  138. Nama saya Puan Maria Pedro, pengurus cawangan JAMINAN JAMINAN JAMINAN. Adakah anda memerlukan pinjaman mendesak untuk membayar hutang anda, adakah anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki perniagaan anda, adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan, gadai janji atau tujuan lain? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi perkara masa lalu !!! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti persendirian dan individu yang boleh dipercayai pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan untuk tempoh tetap 1-30 tahun dan tempoh enam bulan sebelum permulaan ansuran bulanan. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com)

    PERMOHONAN DATA

    1) nama:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jantina:
    5) Status perkahwinan:
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor Telefon:
    8) kedudukan di tempat kerja:
    9) pendapatan bulanan:
    10) Jumlah pinjaman:
    11) tempoh pinjaman:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Tarikh Lahir:
    Terima kasih

    ReplyDelete
  139. D'Léisung fir Är finanziell Problemer

    Hallo

    Schnell Äntwert: faure_patricia@outlook.fr
    Hallo, Ech sinn e besonneschen ubitt Prêten international. Mat Haaptstad
    déi benotzt ginn Prêten tëscht kuerz a laangfristeg spezifesch un all sérieux Leit an real muss sinn fir, de Zënssaz 3% pro Betrag ass.
    Ech Stipendien Financial Prêten, Home Loan, Investment Loan,
    Auto Loan, perséinleche Prêt. Ech sinn fir meng Clienten an engem Maximum vun 3 Deeg vun feieren Är Demande begéinen.
    net schlëmm gewiescht wier Persoun

    Méi Informatiounen iwwert Telefon: 06 44 67 80 99
    Joffere Faure Patricia

    ReplyDelete
  140. Kami adalah organisasi yang dibentuk untuk membantu orang-orang yang membutuhkan
    Bantuan, seperti bantuan keuangan. Jadi, jika Anda melalui keuangan
    Masalah jika Anda memiliki kekacauan keuangan dan Anda memerlukan dana
    Memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar
    Tagihan, memulai bisnis yang bagus, atau Anda merasa sulit,
    Mendapatkan pinjaman dari bank lokal, suku bunga 2% kita begitu sah, kami menawarkan suku bunga rendah silahkan cepat tanpa membuang waktu hubungi kami via e-mail.
    Jessicawilliamsloanfirm@gmail.com

    INFORMASI BORROWERS S

    Nama lengkap: __________________________________________
    Negara: _____________________________________________
    Alamat rumah: _______________________________________
    Tanggal lahir: _________________________________________
    Seks: _________________________________________________
    Pekerjaan: ___________________________________________
    Pendapatan bulanan: _______________________________________
    Status pernikahan: ________________________________________
    Nomor telepon yang valid: __________________________________
    Jumlah yang Dibutuhkan: ______________________________________
    Lamanya_______________________________________________

    Salam

    ReplyDelete
  141. Adakah anda memerlukan pinjaman segera? Adakah anda sedang mencari pinjaman peminjam yang sah? Atau pinjaman perniagaan? Adakah anda pernah menolak pinjaman dari bank anda atau mana-mana firma kewangan? Kami menawarkan pinjaman swasta, komersial dan peribadi antara, $ 5,000 hingga $ 10,000.000, dengan kadar faedah tahunan yang sangat rendah serendah 2% dalam satu tahun hingga 10 tahun pembayaran balik. Hubungi A-One Loan Limited, segera untuk pinjaman cepat. Kami berada dalam talian 24 jam untuk anda. E-mel: aoneloanlimited@gmail.com

    Nama penuh:
    Alamat:
    Negara:
    Amaun yang diperlukan sebagai pinjaman:
    Tempoh Pinjaman:
    Tujuan pinjaman:
    Pendudukan:
    Seks:
    Umur:
    Telefon:

    Yang ikhlas,
    Encik Grant Peterson
    Pengarah / MD
    Aone Loan Limited

    ReplyDelete
  142. Adakah anda telah dinafikan pinjaman dari bank
    Atau ada beberapa institusi kewangan menolak permintaan anda untuk satu atau lebih sebab ?.

    KAMI MENAWARKAN SEMUA JENIS PINJAMAN DARI DARI:
    - Pinjaman perniagaan,
    - Pinjaman modal,
    - Pinjaman hartanah,
    - Pinjaman peribadi,
    - Pinjaman pelajar,
    - Pinjaman ladang
    Dan lebih banyak lagi untuk melabur dengan pelabur yang baik ... Kami menawarkan pinjaman
    Kepada syarikat dan individu dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Anda berada di sebelah kanan
    Tempat untuk mendapatkan pinjaman anda.

    Hubungi kami hari ini dan dapatkan masalah kewangan anda diselesaikan!

    E-mel: margaretpedroloancompany@gmail.com

    Dapatkan masalah kewangan anda diselesaikan di sini ...

    ReplyDelete
  143. Halo

    Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda memerlukan dana untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan Anda / membangun Annisa Ahmad untuk membantu mereka yang membutuhkan arsip keuangan tujuan mereka, kami berinvestasi pada properti, proyek / bisnis dan juga menawarkan semua jenis pinjaman dengan bunga rendah. Tarif, kepada orang-orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank atau kreditor lainnya? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga terjangkau, kami juga membutuhkan layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang-orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui email di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau kebutuhan. investor
    Email: annisaahmadlaoncompany@gmail.com

    ReplyDelete
  144. Halo

    Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda memerlukan dana untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan Anda / membangun Annisa Ahmad untuk membantu mereka yang membutuhkan arsip keuangan tujuan mereka, kami berinvestasi pada properti, proyek / bisnis dan juga menawarkan semua jenis pinjaman dengan bunga rendah. Tarif, kepada orang-orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank atau kreditor lainnya? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga terjangkau, kami juga membutuhkan layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang-orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui email di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau kebutuhan. investor
    Email: annisaahmadlaoncompany@gmail.com

    ReplyDelete
  145. Saya sangat berterima kasih kepada Ibu Iskandar karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan nilai kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk mendapatkan bantuan namun semuanya Menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit yang rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI KREDIT PERSATUAN di salah satu blog saya menghubungi Mrs Iskandar Lestari konsultan kredit via email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com} dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada AWAL 2017 dan berharap datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hutang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki perusahaan yang sangat besar Dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang bisa Anda hubungi Ibu Iskandar.
    Via email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com} atau melalui dia
    BBM INVITE: {D8980E0B}

    ReplyDelete
  146. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    ReplyDelete
  147. Kami adalah organisasi yang dibentuk untuk membantu orang-orang yang membutuhkan
    Bantuan, seperti bantuan keuangan. Jadi, jika Anda melalui keuangan
    Masalah jika Anda memiliki kekacauan keuangan dan Anda memerlukan dana
    Memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar
    Tagihan, memulai bisnis yang bagus, atau Anda merasa sulit
    Mendapatkan pinjaman dari bank lokal, hubungi kami hari ini melalui email
    Jessicawilliamsloanfirm@gmail.com

    INFORMASI BORROWERS S

    Nama lengkap: __________________________________________
    Negara: _____________________________________________
    Alamat rumah: _______________________________________
    Tanggal lahir: _________________________________________
    Seks: _________________________________________________
    Pekerjaan: ___________________________________________
    Pendapatan bulanan: _______________________________________
    Status pernikahan: ________________________________________
    Nomor telepon yang valid: __________________________________
    Jumlah yang Dibutuhkan: ______________________________________
    Lamanya_______________________________________________

    Salam
    Jessica Williams

    ReplyDelete
  148. HARTFORD FINANCIAL SERVICE
    Halo, kami adalah HARTFORD FINANCIAL SERVICE, pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan kesempatan waktu hidup. Apakah Anda perlu pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan uang kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis di tingkat 1,5%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami dapat diandalkan dan memberikan penerima bantuan dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini via email di: (hartfordfinancialservice@gmail.com)

    ReplyDelete
  149. Saya Widaya Tarmuji, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah TRACY MORGAN LOAN FIRM. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir 32 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Tapi Tracy Morgan memberi saya mimpi saya kembali. Ini adalah alamat email yang sebenarnya mereka: tracymorganloanfirm@gmail.com. Email pribadi saya sendiri: widayatarmuji@gmail.com. Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda inginkan. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan untuk saran saya. hati-hati

    ReplyDelete
  150. Halo
    Saya adalah Aliciana Castelo pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah ia ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Adakah anda memerlukan penyatuan atau pinjaman gadai janji? Tidak perhatikan lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami meminjam wang dari orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan kami akan sanggup menawarkan pinjaman kepada anda.

    Hantarkan e-mel kepada kami: (alicianacastelo@gmail.com) Terima kasih

    ReplyDelete
  151. (MERIT HOPE LOAN COMPANY)
               ADAKAH ANDA PERLU PINJAMAN?
    Halo saya Puan, harapan, pemberi pinjaman yang sah dan dapat diandalkan kepada pinjaman
    Dalam terma dan syarat yang jelas dan boleh difahami pada kadar faedah 2%. Dari
    USD $ 12,000 hingga $ 8,000,000, euro dan pound, hanya Riggit. Saya memberi pinjaman perniagaan,
    Pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil. jika awak
    Perlukan loana2
       Anda perlu buat adalah untuk anda menghubungi saya secara langsung
    Dalam: (merithope6@gmail.com)
    Tuhan merahmati kamu.
    Yang ikhlas,
    Puan: Harapan Harapan
    E-mel: (merithope6@gmail.com)

    Nota: Semua jawapan perlu dihantar ke: (merithope6@gmail.com)

    ReplyDelete
  152. Halo,
      Saya adalah Puan Angelina Gomez pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Anda memerlukan pinjaman penyatuan atau pinjaman hipotek? Lihatlah lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami meminjam dana kepada orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan media ini untuk memberitahu orang ramai bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia menawarkan pinjaman kepada anda.
    E-mel kami: (angelinagomezloan@gmail.com)

    ReplyDelete
  153. Saya adalah Widya Okta dari SURABAYA, saya ingin memberi kesaksian tentang karya bagus Tuhan dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan sebagian lain dari kata tersebut, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
    Apakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman yang curang di sini di internet, tapi mereka tetap asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6-kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

    Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan teman saya yang saya jelaskan situasi saya, kemudian mengenalkan saya ke perusahaan pinjaman yang andal yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM dengan tarif rendah 2% dalam 24 jam yang saya gunakan tanpa tekanan atau tekanan. Jika Anda membutuhkan pinjaman Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

    Jika Anda memerlukan bantuan dalam melakukan proses pinjaman, Anda juga bisa menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah terpenuhi dalam pembayaran cicilan bulanan sesuai kesepakatan dengan perusahaan pinjaman.

    Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya bagus Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Yang Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

    ReplyDelete
  154. Halo,
    Ini adalah untuk memaklumkan orang ramai bahawa Encik Leonardo Sanchez, pemberi pinjaman pinjaman swasta mempunyai peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan bantuan kewangan. Sebagai contoh, pinjaman pada kadar faedah 2% kepada individu, firma dan syarikat-syarikat bersekutu Terma dan syarat yang boleh difahami. Hubungi kami hari ini dengan e-mai l: (sanchezloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  155. halo,
    Mencari pinjaman yang tulus, Anda butuh uang untuk memulai bisnis atau memperbaiki keuangan Anda, apakah Anda pernah ditolak oleh bank atau lembaga keuangan lainnya. Cari tidak lebih, dan Mrs Ivana Majdandžić adalah pemberi pinjaman pribadi hadir untuk membuat semua masalah keuangan terjadi di masa lalu. Saya adalah kreditur yang dapat dipercaya, dapat dipercaya dan transparan yang menawarkan semua jenis pinjaman dengan jumlah yang rendah dan tarif terjangkau sebesar 2% dan saya akan dengan senang hati bersedia menawarkan pinjaman kepada Anda hari ini untuk informasi lebih lanjut menghubungi saya melalui email di {ivanamajdandzic9@gmail.com}.
    Terima kasih

    ReplyDelete
  156. Hari baik untuk semua warga negara Indonesia dan juga seluruh ASIA, nama saya adalah Ibu Nurliana Novi, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini mengenai platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah mendukung saya melalui ibu Nyonya Elina yang baik

     Setelah beberapa saat mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus, maka saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tapi saya ditipu dan kehilangan Rp 15.000.000 dengan pinjaman pinjaman yang berbeda.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian mengenalkan saya kepada Nyonya Elina, pemilik perusahaan pinjaman global, jadi teman saya memintaku untuk melamar dari Ibu Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian Dan menghubungi Mrs. Elina.

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman tersebut disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan sehubungan dengan pengalihan kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan pinjaman. Transfer saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah dimasukkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya sehingga akun saya dikreditkan sebesar Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doaku dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman awal saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.


    Mereka juga memiliki tim ahli yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan bagaimana menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.


    Semoga ALLAH memberkati Ibu Elina karena telah membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapapun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman agar dapat menghubungi Ibu Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih untuk meluangkan waktu untuk membaca kesaksian tentang kehidupan sejati saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa semoga Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
    Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: nurliananovi96@gmail.com

    ReplyDelete
  157. Saya perlu memberi keterangan mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya.
    Saya tidak pernah fikir saya akan bertemu dengan seseorang seperti Encik James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah Saya mengambil masa saya untuk memberi keterangan mengenai Encik James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain.
    Suami saya dan saya pergi ke hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami sedang mencari pinjaman dari sebuah syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua tidak ada apa-apa. Sebaliknya mereka membawa kami ke hutang yang lebih banyak dan akhirnya meninggalkan kami sehingga saya bertemu dengan Encik James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya telah cuba untuk meminjam dari, tetapi saya ada Mendapati dia tidak seperti mereka. Sekarang kita akhirnya menyelesaikan hutang kita dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tertinggal pada pinjaman.
    Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  158. Saya perlu memberi keterangan mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya.
    Saya tidak pernah fikir saya akan bertemu dengan seseorang seperti Encik James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah Saya mengambil masa saya untuk memberi keterangan mengenai Encik James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain.
    Suami saya dan saya pergi ke hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami sedang mencari pinjaman dari sebuah syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua tidak ada apa-apa. Sebaliknya mereka membawa kami ke hutang yang lebih banyak dan akhirnya meninggalkan kami sehingga saya bertemu dengan Encik James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya telah cuba untuk meminjam dari, tetapi saya ada Mendapati dia tidak seperti mereka. Sekarang kita akhirnya menyelesaikan hutang kita dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tertinggal pada pinjaman.
    Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  159. Halo,
    Nama saya Marcia Retnawati dari kota Batan Miroto Semarang di Indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga peminjam pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda Wang saya, saya memohon pinjaman kira-kira 100 juta dari seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 6 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya sekali lagi untuk kos, saya membayar hampir 6 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman,

    Tuhan menjadi kemuliaan, saya bertemu seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan apa-apa, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Alicia Radu, dan saya memohon 500 juta, saya rasa ini adalah jenaka dan Penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya selamat daripada mendapat miskin.

    Jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Alicia Radu, melalui e-mel: aliciaradu260@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: Marciaretnawati450@gmail.com

    Sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

    ReplyDelete
  160. Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang dari mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberi kredit kepada orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil,
    Untuk melabur dalam perniagaan. Adakah anda sedang mencari pinjaman? Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, saya menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman,
    Saya mahu anda menghubungi saya di alamat e-mel ini: gloriasloancompany@gmail.com
    MAKLUMAT PERMOHONAN KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Seks: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Pekerjaan: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Tujuan pinjaman: ...........

    ReplyDelete
  161. Saya membawa kabar baik untuk Anda semua sesama warga Malaysia di platform ini, Tuhan telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya bertahan sejak bulan Mei 2017, kesaksian dan kabar baik saya berjalan seperti ini,
    Nama saya Y Sigit Wijatmaka, seorang katolik dalam agama dengan alamat saya di bawah ini:
    Jl. Azalea 6 No. 65 Lippo Cikarang Green Valley, RT 005 / RW 007 Serang, saya seorang pemasar dan juga seorang penasihat bisnis di perusahaan tempat saya bekerja, saya dan istri saya ingin menggunakan platform ini untuk menginformasikan semua hal di platform ini yang ada di Membutuhkan dan mencari pinjaman yang tulus agar berhati-hati karena internet dan blog ini penuh dengan perusahaan pinjaman palsu dan scam yang hanya ada di sini untuk merobek uang Anda dengan susah payah.

    Saya dan istri saya yang dapat Anda lihat di foto profil saya berada dalam hutang yang sangat besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman secara online untuk melunasi hutang kami dan kami menghubungi perusahaan pinjaman dari syngapore yang pada bulan desember 2016, dan kami ditipu oleh Pemilik perusahaan dengan meminta kami membayar banyak biaya yang kami bayarkan dan pada akhirnya kami tidak mendapatkan pinjamannya, kami kehilangan sekitar MYR10.000 ke perusahaan pinjaman palsu di syngapore karena kami mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan Dengan semua biaya yang kami bayar, kami tidak mendapatkan pinjaman dan saya dan istri saya sangat frustrasi dan saya dipecat dari pekerjaan saya di perusahaan tempat saya bekerja karena saya juga mengambil pinjaman dari perusahaan tempat saya bekerja dan kami bangkrut dan muak Dengan kehidupan

    Jadi, Tuhan baik sekali, kami berdoa agar Tuhan mengarahkan kami ke seorang pembantu dan pada hari yang setia 20 Mei 2017 ini, saya sedang browsing internet saat saya bisa menemukan kesaksian seorang wanita dengan nama Novi Setyaningsih dengan alamat
    email: setyaningsihnovi1990@gmail.com

    Perkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dia meminta saya untuk menghubungi ibu emiliana dan dia mengenalkan saya kepada ibu emiliana dan dia memberi saya keberanian dan saya mengajukan pinjaman dari ibu emiliana oleh
    Menghubungi dan mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana yang merupakan pemilik organisasi peminjaman global, kemudian saya menghubungi Novi setyaningsih untuk informasi lebih lanjut tentang Ibu Emiliana jika dia benar-benar mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana dan dia menjawab ya dan menunjukkan bukti pinjamannya kepada saya. Transfer dan saya percaya dan saya memutuskan untuk menghubungi ibu emiliana dan saya mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan setelah mengajukan permintaan permohonan pinjaman saya, maka pinjaman saya telah disetujui dan saya hanya meminta untuk mendapatkan sertifikat lisensi pinjaman saya dan setelah itu saya Pinjaman disetujui dan mengejutkan saya. Dia mentransfer pinjaman saya sebesar MYR250.000 ke rekening bank saya dengan tingkat bunga 2% dan bahkan tanpa agunan, tanpa penjamin
    Jadi saya ingin saran sesama warga indonesia saya yang mencari pinjaman asli untuk menghubungi ibu emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com

    Dia adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman asli di platform ini dan di blog ini, dia adalah ibu yang baik hati, Anda juga bisa menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang ibu emiliana melalui email saya: swijatmaka02@gmail.com

    Catatan: satu kata sudah cukup untuk orang bijak dan terima kasih banyak atas pembacaan kesaksian dan kabar baik saya
    Tuhan memberkati kalian semua!

    ReplyDelete
  162. Bismillah
    Nama saya Ramuna Mohammad, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi kesaksian tentang bagaimana Allah telah membantu saya dalam hidup saya, saya seorang wanita miskin, saya telah mengalami hutang, kehidupan menjadi tidak tertanggung bagi saya kerana saya cuba mendapatkan pinjaman daripada firma yang berbeza dan bank dan mereka semua gagal saya, saya mendapat scammed dan ditolak, saya alomost menyerah dalam hidup, sehingga saya dapat melihat kesaksian Puan Afizah Abdulwakil, kesaksian bagaimana dia mendapat pinjaman dari syarikat pinjaman (James Althouse Firm Finance) Puan Afizah memberi keterangan bahawa dia mendapat pinjaman dari James Althouse Finance Firm, saya memikirkannya sejak sekian lama kerana saya tahu ia sukar mencari pemberi pinjaman pinjaman legit dan saya takut akan ditipu sekali lagi, setelah banyak menghubungi saya Puan Afizah ( afizahabdulwakil@gmail.com) dan bertanya kepadanya apakah keterangan itu benar dan dia meyakinkan saya bahawa kesaksiannya tidak lain hanyalah kebenaran, saya harus menghubungi Encik James dan memohon pinjaman yang saya perlukan begitu banyak, saya tidak boleh percaya dia jadi saya bertanya bagaimana dia mendapat tahu tentang Encik James dan dia memberitahu saya melihat kesaksian seorang Puan Aiyah Tayfik yang juga mendapat pinjaman dari Encik James. Dia memberi saya e-melnya (aisyahtaufik23@gmaill.com) untuk menghubungi beliau jika saya mahu yang saya lakukan selepas membuat hubungan dengannya saya mendapati Encik James adalah benar dan dia seorang yang jujur ​​saya menghubungi Encik James dengan e-mel yang mereka berikan saya (jamesalthousefinancefirm@gmail.com) dan saya memohon pinjaman MYR150,000 untuk memulakan perniagaan dan membayar hutang, selepas beberapa saat pinjaman saya telah diluluskan oleh Encik James dan saya dengan baik mendapat perhatian MYR150,000 dari James Althouse Finance Firma saya sangat gembira, dan saya berterima kasih kepada Allah SWT atas bimbingannya, saya ingin mendesak anda semua yang memerlukan pinjaman harus menghubungi En. James dengan e-mel ini: jamesalthousefinancefirm@gmail.com
    di sini ialah e-mel saya: ramunamohammad23@gmail.com
    Mr.James adalah peminjam pinjaman sah.

    ReplyDelete
  163. Halo,
    Ini adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa Puan Irene Fernandez, pemberi pinjaman pinjaman swasta terkemuka telah membuka peluang kewangan untuk semua yang memerlukan bantuan kewangan. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Lihatlah lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2% kepada orang, syarikat dan masyarakat dengan cara, terma dan Syarat yang jelas dan mudah difahami. Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% dijamin.

    Email kami: (irenegironfernandez@gmail.com) untuk memohon.

    ReplyDelete