Pengenalan
Menurut Hall (1976) kerjaya
adalah kerja yang berterusan / kesinambungan berkaitan dengan pengalaman dan
sikap yang berlaku dalam kehidupan individu. Juhairy Haji Ali (2000) menyatakan
bahawa kerjaya juga boleh didefinisikan sebagai persepsi seseorang individu,
satu sikap dan tingkahlaku individu yang berkaitan dengan aktiviti kerja serta
pengalaman dalam kehidupan individu. Mohd Fadzil Che’ Din (2001) menegaskan
bahawa kerjaya adalah kerja atau aktiviti-aktiviti untuk memenuhi
keperluan-keperluan psikologikal, ekonomikal dan sosioligikal individu dan ini
direalisasikan dengan bekerja hingga berjaya.
Perkembangan kerjaya pula adalah satu proses yang formal,
tersusun serta suatu usaha yang dirancang untuk mencapai keseimbangan antara
keperluan kerjaya dan kehendak tenaga kerja. Ia juga merupakan satu mekanisme
bagi memenuhi keperluan sumber manusia dalam suatu organisasi untuk masa kini
dan masa datang.
Dalam pemilihan kerjaya pula, Ginzberg menyatakan tentang
3 teori yang menggerakkan seseorang ke arah kerjaya yang menjadi pilihan sama
ada kekal atau sementara dalam hidupnya. a)
Accidential theory – di mana individu
secara tidak sengaja atau sengaja menceburi kerjaya tersebut akibat dari
sesuatu peristiwa, desakan, pengaruh atau kebetulan. b)
Impulse theory – atas rasa hati atau
emosi terhadap kerjaya yang dilihat, dibaca, diselidik atau dialami oleh
individu lain yang signifikan dengannya. c) Bimbingan vokasional
– hasil dari maklumat-maklumat kerjaya dari bahan-bahan sebaran, baucer, handouts dan lain-lain atau kaunselor
kaunseling kerjaya.
Proses membuat keputusan adalah kompleks dan unik kepada
setiap individu, bergantung kepada faktor kognitif dan struktur sosial
individu. Dalam pada itu, individu menilai pemilihan mereka dengan menimbang
nilai-nilai, minat, pencapaian dan pengalaman serta secara luarannya
mendapatkan penerimaan dan perakuan dalam persekitaran pekerjaan. (Mohamed
Fadzil Che Din dan Rashidah Dato’ Haji Omar, 2002).
Definisi dan sejarah
Definisi istilah
A Kerjaya (career) merujuk kepada bagaimana individu melihat diri mereka dan
hubungannya dengan apa yang mereka lakukan (Sharf, 1997)
A Ianya juga merujuk kepada apa yang dicita-citakan oleh individu sepanjang
kehidupannya (Sharf, 1997). Cont process – sudah dan belum kerja… kuli… manager
dsbg. Never ending
A Menurut National Career Development – kerjaya adalah kerja dan tingkahlaku
yang dilakukan oleh individu yang mengambil tempat sepanjang kehidupannya.
A Perkembangan kerjaya menurut Counseling Association ialah; “.. A total of
constellation of psychological, sociological, educational, physical, economic
and chance factors that combine to influence the nature and significance of
work in the total of life span of any given individual” @ keseluruhan gabungan
yang terdiri daripada psikologi, sosiologi, fizikal facility, building ekonomi
dan factor peluang.
A Peluang terdiri daripada yang nampak dan yang tak nampak.
A Pemilihan kerjaya merupakan keputusan yang diambil dan dipilih oleh
individu untuk melakukan sesuatu kerja atau tingkahlaku pada masa tersebut.
A Job – task ( tugasan) merujuk kepada keadaa yang memerlukan kepada sesuatu
kemahiran di dalam sesebuah organisasi.
A Occupation merujuk kepada pekerjaan-pekerjaan yang bterdapat di dalam
sesebuah organisasi. Ianya wujud tanpa mengira sama ada seseorang individu
menjawat jawatan tersebut atau tidak.
Kaunseling kerjaya
A Merupakan proses menolong yang memfokuskan kepada kesedaran kendiri, minat,
sikap yang melibatakan individu terlatih dan berlesen (Myrick, 1997, p.3)
A Aktiviti bersangkutan dengan proses menolong pelajar untuk memilih kerjaya
sepanjang kehidupan.
A Segala aspek keperluan individu.
A Menjelaskan pembuatan kepututsan kerjaya.
Bimbingan kerjaya.
A Merupakan proses mendidik yang melibatkan maklumat-maklumat diberikan
kepada pelajar dalam usaha untuk membantu pelajar bergerak maju secara
progresif ke arah matlamat yang dicita-citakan. (Myrick, 1997, p.3.)
A Biasanya diberikan oleh pendidik profesional sepeeti guru dan kaunselor dan
dibantu oleh sistem sokongan yang lain. (Myrick, 1997, p.3.)
A Jadi bimbingan kerjaya merupakan sebahagian drp program bimbingan yang
direka untuk menolong pelajar di dalam perkembangan kerjaya dan kaunseling
kerjaya membabitkan sebahagian daripada program bimbingan yang melibatkan
memberikan kaunseling kepada pelajar berkaitan perkembangan kerjaya.
Sejarah perkembangan
kaunseling kerjaya.
1) revolusi
perindustrian
A Kebangkitan era perindustiran pada tahun 1800 banyak mengubah persekitaran
A Manusia bertumpu di bandar
A Imigrasi
A Pertumbuhan dan banyak tumpuan di bandar
A Individu hilang identiti
A Lahirnya pergerakan untuk memperbetulkan keadaan dan kehidupan memperbaiki
kualiti kehidupan.
2) pengkaji tentang
perbezaan manusia
A Reaksi daripada kepadatan dan keadaan kehidupan hasil daripada revolusi
tersebut
A Dimulakan oleh Francis Galton (England, 1874)
A 1879 – Wilhelm Wunt – menubuhkan makmal eksperimen di Leipzig, Jerman untuk
mengkaji tingkah laku manusia.
A 1896- di Peranchis – Alfred Binet dan V. Henri menerbitkan artikel
berkaitan penilaian mental manusia.
A 1883 – Amerika Syarikat – G. Stanley Hall menubuhkan makmal psikilogi untuk
mengukur ciri-ciri fizikal dan mental kanak-kanak.
A 1890 – James Cattell menerbitkan artikel berkaitan unjian mental mengukur
perbezaan individu.
A John Dewey mmbuat reformasi dalam pendidikan- kerjaya perlu berdasarkan
kepada motivasi, minat dan perkembangan.
Early Career Guidance
Programs
A Merrill (early 1900) Industrial arts
A Jesse B. Davis – Father of school counseling; 11th grade
educational and vocational guidance 1898-1907. Later as principal, required
students to actively reflect on career decisions.
A Frank Parsons; bapa kepada bimbingan kerjaya 1800
*
Choosing a vocation – buku yang diterbitkan pada tahun 1909
*
Minat yang mendalam dalam pembaharuan masyarakat
*
Memulakan vocation Bereau di Boston.
* Menekankan konsep “clear undersatanding of self,
aptitudes, abilities, interests,
resources, limitations, etc”.....Knowledge of requirements and
conditions for success; pros & cons, compensation, oopurtunities, prospects
in given line of work. ..... Apply ‘true reasoning’ to realistically assess
likelihood of successful match.
Konferen kebangsaan
berkaitan bimbingan vokasional
A 1910 pertama di Boston diadakan
A Ramai penceramah termasuk Charles W. Elliot – President Harvard menekankan
kepada keperluan bimbingan dan kerjaya di sekolah.
A Rentetan - banyak lagi tertubuhnya
bimbingan kerjaya secara terancang di U.S.
A Konferens kedua 1912 di New York.
A Ke-3 1913 di Michigan dan tertubuhnya national Vocational Guidance
Association, Inccorporated.
A Sekarang dikenali sebgaai National Career Development Association. (NCDA).
Psikologi industri
A Perkara yang berkaitan dengan perkembangan bimbingan kerjaya ialah hasil
kerja Hugo Munsterberg (psikologist Jerman)
A Beliau menyertai Univ Harvard dan memperkenalkan beberapa kaedah untuk
mengenalpasti bakat (aptitude) dan ciri-ciri individu yangs esuai dengan
sesuatu kerjaya.
The measurement
movement (1900-1940)
A Banyak dipengaruhi oleh William Wundt.
A Diikuti oleh Kreplin & Ebbinghaus – membina bahan penilaian dan
perintis kepada gerakan penilaian.
A Di U.S. – James Cattell – menggunakan ujian kecerdasan mental.
A Peranchis – Alfred Binet memperkenalkan ujian kecerdasan pertama pada 1905
dikenali sebgai Binet - Simon / 1905
Scale.
A Rentetean tersebut - istilah IQ (intelligent quotient) terkenal.
A Gerakan penilaian bertambah rancak – ujian bakat diperkenalkan oleh Clark
L. Hull – Aptitude Testing pada 1928. ianya menekankan kepada memadankan trait
individu dengan penawaran pekerjaan.
3) Perang dunia
pertama.
A Need for testing of large groups.
A Robert M. Yerkes develop first group inteligence tests. (alpha - verbal
tests, and beta – nonverbal tests)
A Post WW1
– achievement testing- increased
in schools 1920,
-personality testing –slow to develop
became integral to career assesment.
-too much reliance on testing early
on little consideration for others
aspects of human
development and experience.
A Federal Legislation – 1917, Smith – Hughes act. Suggest federal donate
money for nationwide vocational education. Counselor training at Universities.
-1936 George – Dean Act. Continued support vocational
education
-1933 Wagner – Peyser Act. Established U.S. Employment
Service.
A Other activities
–1939 - Dictionary of Occupational
Titles
-1938 –
B’nai B’rith Vocational Service Bereau.
-1939 –
Jewish Occupational Councill – career guidance for Jewish immigrants.
Established models for delivery of programs.
A Growth – 1940 to present – counseling pubulications, WW2, Federal programs,
theories of career development, development of career education, profesional
movement & Advances in technology.
A Williamson & Rogers, (E. G.
Williamson – How to counsel students, 1942,
Drew on Parsons; Trait & Factor as directive counseling; Carl Rogers – counseling &
Psychotheraphy, 1942, attacked directive counseling, ..affect, motivation, self
awareness, non-directive, client-centred.
4) World War 2
A Again needed testing proceduresto classify recruits.
A Army General Classification Test;
assess recruits, maximize potential, placement into areas of sevice.
Assistance to veterans – educational, vocatioanal planning (GI Bill), 1944 as
career guidance centers.
A More assesment – renewed focus and interest, 1938 – mental measurements
Yearsbook; increased college enrollment (GI Bill), College Enterance
Examination Boards: American College testing Program (ACT)
*The 1960’s
A Individual awareness –potential and expiriences, self-assertion.
A Manpower legislation-occupational training programs
A Economic Oppurtunity Act – Head start, Job Crops, Community Action
Programs.
A 1963 – Vocational Educational Act.
o Formal trainning for jobs seekers.
o Occupational adjustment in charging market.
o More funding for school guidance as well.
NOICC
A National occupation information Coordinating 1976
A Bereau of Labor Statistics
A Employment and Training Administration
A Office of Vocational Anf Adult Education
A National Center for Educational Statistics.
A Develop occupational informational system, employment and training on federal, states, local levels.
A Asist in organization and operation of state committees (SOICCs)
A Assist all users in sharing and use of occupational information.
A Labor market information for the needs of youth.
Summary:
A Career guidance movment began at the turn of the 20th century.
A Greatly influenced by –
o Industry and technology
o Social change and reform
o Government funding and programs
o Testing and assisment of human.
o Links between school and career
counseling history and development are
strong.
o Shifting focus from making a living to the meaning of work to the
individual self.
o An understanding of this history & development increases insight into
the role of the Career Counselor.
terbaikkk
ReplyDeleteWaahhhhhhh hebattt ehkk kau ni!!
ReplyDelete